۲۳ هکتار واحد گلخانه‌ای در استان اردبیل به بهره‌برداری رسید

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سه ماه نخست سال جاری۲۳ هکتار واحدهای گلخانه‌ای در این استان به بهره‌برداری رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تخصیص تسهیلات بانکی این سطح تا پایان سال جاری به ۱۳۰ هکتار برسد.

نادر تقی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کسب رتبه اول کشوری شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای اردبیل در سطح کشور خبر داد و افزود: این شرکت با توجه به ارزیابی انجام شده در برنامه‌های واگذاری، بهره‌برداری، اشتغال، تولید، آموزش، جذب اعتبارات و فراهم آوردن زیرساخت‌های شرکت شهرک‌های گلخانه اردبیل این رتبه را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اردبیل دارای ۱۰ شهرک گلخانه ای متشکل از هفت واحد گلخانه در سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار و سه شهرک دامپروری هم در سطح ۶۰ هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل سطح مفید گلخانه در شهرک‌های کشاورزی را یک هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۶۰۰ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شده و مابقی اراضی آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

وی ادامه داد: تاکنون از ۲۳ هکتار واحد گلخانه‌ای احداثی جدید ۲ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای شامل فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، خیار، بادمچان و گل رز تولید و به بازارهای هدف داخلی به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در مجموع در سه ماه نخست سال جاری بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید شده است.

تقی‌زاده با اشاره به مشکلات و چالش‌های پیش رو در شهرک گلخانه‌ای دشت مغان نیز افزود: یکی از چالش‌های اساسی در شهرک گلخانه‌ای هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان گازرسانی به فازهای بعدی مجتمع می‌باشد که به‌زودی با تامین ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار عملیات گازرسانی تکمیل می‌شود.

وی درباره مزایای کشت گلخانه‌ای گفت: بهره‌وری و مدیریت مصرف آب در این واحدها در سطح بسیار بالایی است و افزایش تولید در واحد سطح گلخانه‌ای نسبت به فضای باز قابل چشمگیر است.

به گزارش ایرنا ، بنا به اعلام مسئولان استان اردبیل ، تکمیل طرح‌های گلخانه‌ای در این استان زمینه ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید، تولید ۷۰۰ هزار تن محصول با ارزش صادراتی ۳۰۰ میلیون دلار در سال و صرفه‌جویی ۴۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال را فراهم می‌کند.

ایجاد شغل پایدار برای ۱۰ تا ۱۲ نفر در هر هکتار گلخانه از جمله مزیت‌های کشاورزی در مجتمع‌های گلخانه‌ای است که با توسعه آنها و با افزایش میزان تولید، بستر لازم برای صادرات انواع محصولات گلخانه‌ای نیز فراهم می‌‍شود.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۱ هزار هکتار اراضی باغی است.سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می‌شود.

این استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha