واحد تولیدی خانه‌سازی مشهد برای نهضت ملی مسکن معاوضه شد

مشهد-ایرنا- معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: زمین واحد تولیدی خانه‌سازی مشهد از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مالک قانونی آن با زمین شهرک انقلاب متعلق به آستان قدس رضوی به منظور ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در این کلانشهر معاوضه شد.

یاسر شورابی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: کارخانه خانه سازی داخل مشهد و کاربری آن صنعتی است، زمینی که در حال مذاکره و توافق آن با آستان قدس رضوی برای اختصاص به نهضت ملی مسکن بودیم، زمین های شهرک انقلاب (سیدی) در داخل شهر مشهد است.

وی اظهار داشت: مساحت زمینی که قرار است از آستان قدس رضوی بابت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرک انقلاب خریداری شود، ۱۱۵ هکتار است که باید در ازای بهای آن زمینی به آستان قدس رضوی اختصاص یابد، کارخانه خانه سازی یکی از ملکهای متعلق به وزارت راه و شهرسازی در مشهد است که قابل معاوضه می باشد.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکید کرد: دولت هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیل یا جمع آوری کردن کارخانه خانه سازی مشهد ندارد، بلکه با واگذاری آن به آستان قدس رضوی، درصدد تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی ویژه متقاضیان داخل شهر مشهد است که کارخانه با همان کاربری صنعتی به آستان قدس رضوی داده خواهد شد، تفاهم نامه آن هم نوشته شده، مورد تایید وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفته و در مرحله ارجاع به کارشناس رسمی دادگستری برای قیمت گذاری است.

وی گفت: پیش از این تقاضاهایی از سوی پارک علم و فناوری خراسان مبنی بر دریافت کارخانه خانه سازی و اختصاص زمین آن به شرکتهای دانش بنیان وجود دارد که این موضوع نیز به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود، حتی پارک دستور رییس جمهوری را نیز در این خصوص در اختیار داشتند اما سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان تصمیم گیرنده در این بخش دو گزینه پیش رو داشت که گزینه نخست واگذاری زمین کارخانه خانه سازی به پارک علم و فناوری و گزینه دوم معاوضه آن با زمین شهرک انقلاب مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است که سازمان مزبور گزینه دوم را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید:

درخواست برای واگذاری کارخانه خانه سازی مشهد

پرداخت بیش از سه هزار میلیارد ریال تسهیلات نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

زمین نهضت ملی مسکن در بیش از ۵۰ شهر خراسان رضوی تامین شد

شورابی بیان کرد: در هیچ کلانشهری در کشور مالکی پیدا نمی کنید که ۱۱۵ هکتار زمین را یکجا در اختیار داشته باشد که بتوان آن را خریداری و به نهضت ملی مسکن اختصاص داد، حال که چنین فرصتی برای اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بوجود آمده است که از آن به نفع مردم استفاده شده است، همه زمین های ملی در اختیار این اداره کل در دولتهای قبل به طرحهای مسکن اختصاص یافته بود که عمده آنها در سمت قرقی یا شهرک سیمان قرار داشته اند.

وی اظهار داشت: اولویت و نیاز اصلی جامعه در شرایط کنونی مسکن است که بخش زیادی از هزینه های خانوار را تشکیل می دهد، برنامه دولت سیزدهم تمرکز بر تامین مسکن مردم است، اینکه در شرایط کنونی عرصه کارخانه خانه سازی را به پارک علم و فناوری بدهیم که شرکتهای دانش بنیان به مرور در آنجا مستقر شوند، بسیار زمان بر است.

به گزارش ایرنا، سهم استان خراسان رضوی از طرح ملی نهضت ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد طی یک برنامه چهار ساله است که سهم آن نسبت به کشور ۱۰ درصد می باشد، از این تعداد تامین زمین ۲۳۰ هزار واحد از محل اراضی دولتی و تفاهم نامه ها با نهادهای مختلف، ۱۰۰ هزار واحد در بخش روستایی و ۷۰ هزار واحد از محل خود مالکی و بازآفرینی انجام می شود. در شهر مشهد نیز طی تفاهمی که با آستان قدس رضوی انجام گرفت، ۲۴۰ هزار مترمربع زمین در منطقه سیدی مشهد تامین زمین شد که طی پنج سال به صورت واحدهای آپارتمانی سه تا ۶ طبقه ساخته می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha