ثبت کمترین نرخ بیکاری ۲ دهه اخیر با ایجاد ۱.۴ میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- کمترین نرخ بیکاری با ثبت عدد ۹ درصد به عنوان میانگین چهار فصل سال ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم رقم خور به طوری که سال گذشته نرخ بیکاری به کمترین حد خود در ۲ دهه اخیر رسید و روند نزولی را سیر کرد.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با وعده ایجاد اشتغال یک میلیون نفر در سال را وعده داد که گزارش مرکز آمار و سامانه رصد اشتغال مهر تاییدی بر کاهش نرخ بیکاری و روند صعودی آمار اشتغال است.

گزارش مرکز آمار ایران در وضعیت نیروی کار در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور در سال گذشته معادل ۹ درصد و نرخ اشتغال در این بازه سنی معادل ۳۷.۲ درصد بوده است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

بر اساس گزارش منتشر شده، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نیز نشان می‌دهد که ۴۰.۹ درصد جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند، همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

نرخ بیکاری جوانان یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دولت سیزدهم با اجرای سیاست های مختلف از جمله نهضت ملی مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای با همکاری دستگاه های متولی، بنگاه های اقتصادی و صنعتی و تعامل مراکز آموزشگاهی و دانشگاهی دنبال می شود در همین راستا، این نرخ در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نزولی بوده به طوری که از ۲۳.۷ درصد به ۲۲.۶ درصد کاهش یافته است.

همچنین وضعیت نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیل آموزش عالی در سال ۱۴۰۰، ۱۳.۶ بود که این آمار در سال گذشته به ۱۲.۹ درصد رسید که کاهش ۰.۷ درصدی را به همراه داشت.

روند نزولی نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها

طبق گزارش مرکز آمار، شاهد روند صعودی خالص عرضه نیروی کار با ۲۴۲ هزار نفر، خالص اشتغال ایجاد شده مثبت با ۲۶۸ هزار نفر، کاهش نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ سال و ۱۸-۳۵ سال و کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان هستیم.

ارائه برنامه های آموزشی طرح نخلستان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و طرح هیبریدی برای دانشجویان یکی از سیاست ها در کسب مهارت برای ورود به بازار کار است که در این دولت با قوت پیگیری می شود.

در این گزارش افزایش جمعیت شاغل و جمعیت فعال نسبت به سال ۱۴۰۰، کاهش جمعیت بیکار، تنها کاهش ۰.۱ درصد نرخ مشارکت نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش اشتغال ایجاد شده برای زنان، افزایش نرخ مشارکت زنان نسبت به سال ۱۴۰۰، کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن به ۲۲ درصد و کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان مرد به ۹ درصد اعلام شده است.

ثبت کمترین نرخ بیکاری ۲ دهه اخیر با ایجاد ۱.۴ میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم

روند افزایش ایجاد اشتغال در سامانه رصد اشتغال وزارت کار

گزارش معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از سامانه رصد اشتغال، گزارش مرکز آمار در افزایش آمار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را تایید می کند بر این اساس، یک میلیون و ۳۸۰ هزار فرصت شغلی و خدمات اشتغال در سامانه ملی رصد اشتغال در سال ۱۴۰۱ ثبت شد.

این تعداد فرصت شغلی به تفکیک کد ملی در قالب تأمین مالی، صدور مجوز، آموزش مهارتی، کاریابی و تأمین زیرساخت و فناوری به ثبت رسیده است. رابطان دستگاه‌ها و نهادهای متولی ایجاد اشتغال به صورت بر خط و بر اساس کد ملی یکتا، ثبت شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در چندین سطح مورد پایش قرار می کنند.

راه‌اندازی نظام جامع اطلاعات بازار کار در کنار زیست بوم اشتغال حلقه مفقوده ای بود که در دولت سیزدهم پیگیری شد و با تحقق زیرساخت ها شاهد سیاستگذاری ها در حوزه اشتغال کشور هستیم.

کاهش ۳/۳۵ درصدی (۹۵ هزار و ۵۵۸ نفری) مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰که نشان دهنده کاهش اخراج کارگران نسبت به ادوار گذشته است. حمایت از اشتغال ۲۲۸ هزار کارگر بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکل به واسط پیگیری و حل مشکلات آن‌ها، تأمین حداقل معاش ۱۷۴،۷۳۵ نفر از بیکاران غیر ارادی مشمول قانون کار از طریق پوشش بیمه بیکاری و راه‌اندازی سامانه‌ اعلام و ثبت فرصت‌های شغلی توسط کارفرمایان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ثبت حدود ۴۰۰هزار فرصت شغلی از سوی کارفرمایان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه کار و اشتغال است.

صدور یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۷۸ کد بیمه جدید

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گوی با خبرنگار ایرنا می‌گوید: در مجموع طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۷۸ کد بیمه جدید صادر شده است که از این تعداد، بیش از ۸۲۰ هزار بیمه اجباری جدید، بیش از ۴۰۰ هزار بیمه حرف و مشاغل آزاد و حدود ۴۵۰ هزار نفر (۶۰ درصد پرونده بازنشستگان و مستمری‌بگیران جدید که به‌واسطه نوع بیمه اجباری از تعهدات قانونی بلندمدت برخوردارند و میتوان آن‌ها را به عنوان بیمه‌شده اجباری به‌واسطه شغل به شمار آورد) را شامل میشود.

محمود کریمی بیرانوند ادامه می دهد: این آمار در کنار آمار کاهشی دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری از ۲۰۰ هزار و ۹۸۲ نفر در بهمن ۱۴۰۰ به ۱۸۴ هزار و ۳۸۵ نفر در بهمن ۱۴۰۱ بیانگر کاهش تعدیل نیروی کار و نشان از بهبود پایداری مشاغل در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دارد.

وی از ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی سالانه در دولت سیزدهم خبر داده و می گوید: گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش نرخ بیکاری از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ و افزایش متوسط سالانه بیش از ۸۳۵ هزار بیمه جدید تأمین اجتماعی در حوزه اشتغال رسید.

به گفته وی، در سامانه ملی رصد اشتغال، همه خدمات بر اساس اطلاعات هویتی است این سامانه ثبتی منبا و منطبق بر کد ملی است و قابل ارزیابی و رصد اشتغال ایجاد شده ، خدمات و تسهیلات به متقاضیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha