دانشمندان سامانه راهبری بی‌سیم با اشعه کیهانی را آزمایش کردند

تهران- ایرنا- گروهی از محققان ژاپنی یک سامانه جدید راهبری بی‌سیم با امواج اشعه کیهانی ابداع کرده‌اند که قابلیت بهره‌برداری در مواردی مانند هدایت ربات‌ها در زیر آب یا زیرزمین را خواهد داشت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «ای‌آراس تکنیکال»، فناوری تعیین موقعیت جغرافیایی یا «جی پی اس» امروزه به یکی از تکیه‌گاه‌های زندگی روزمره تبدیل شده و به انسان‌ها در زمینه راهبری، مسیریابی، نقشه‌برداری و تعیین زمان در گستره وسیعی از کاربردها یاری می‌رساند.

البته این فناوری کاستی‌هایی نیز دارد از جمله اینکه قادر به عبور از درون ساختمان‌ها، سنگ‌ها یا آب نیست. به همین علت، اکنون محققان ژاپنی یک سامانه راهبری بی‌سیم جایگزین ابداع کرده‌اند که برای کار کردن به جای امواج رادیویی به اشعه کیهانی یا موآن (muon) وابسته است. نتایج این تحقیقات به تازگی در نشریه «آی ساینس» (iScience) منتشر شده است.

این تیم تحقیقاتی اولین آزمایش این سامانه را با موفقیت به انجام رسانده و این سامانه می‌تواند به عنوان مثال در آینده مورد استفاده گروه های امداد و نجات قرار گیرد یا ربات‌ها را در زیر آب هدایت کند یا اینکه برای راهبری خودروهای بدون راننده در زیرزمین استفاده شود.

«هیروکی تاناکا» از محققان دانشگاه توکیو و مولفان این گزارش تحقیقی می‌گوید: موآن‌های اشعه کیهانی به طور یکسان در سرتاسر زمین منتشر می‌شوند و همیشه صرفنظر از ماده‌ای که از درون آن عبور می‌کنند با سرعت ثابت حرکت کرده و حتی کیلومترها در درون سنگ‌ها نفوذ می‌کنند.

وی افزود: اکنون با استفاده از موآن ما یک نوع جدید از جی پی اس ابداع کرده‌ایم که نام آن را «سیستم تعیین‌موقعیت موآمتریک» (muPS) گذاشته‌ایم که در زیر زمین، در اماکن سرپوشیده و در زیر آب کار می‌کند.

دانشمندان سامانه راهبری بی‌سیم با اشعه کیهانی را آزمایش کردند

در گذشته سابقه استفاده از موآن برای تصویربرداری از سازه‌های باستان‌شناختی وجود داشته است و این روندی آسان‌تر بوده زیرا اشعه‌های کیهانی، عرضه مداومی از این ذره‌ها (موآن‌ها) فراهم می‌کنند. موآن‌ها همچنین برای رصد و شناسایی مواد هسته‌ای قاچاق در مرزها و همچنین نظارت بر آتش‌فشان‌های فعال استفاده می‌شود.

دانشمندان از موآن‌ها همچنین برای کشف حفره‌های خالی در درون اهرام مصر یا در زیر ویرانه‌های گورستان‌ باستانی در ناپل ایتالیا استفاده کرده‌اند.

این محققان به منظور افزایش دقت این سامانه جدید به فکر استفاده از ساعت‌های اتمی در مقیاس تراشه (chip-scale atomic clocks) هستند که دقت آنها دو برابر دقت ساعت‌های کوارتز است.