بیست‌ونهمین جلسه شورای عالی عتف با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود
عکس از جلسه شورای عالی عتف، ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- بیست و نهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، شنبه پیش‌رو (سوم تیر ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، در این جلسه موضوعاتی مانند بررسی و تصویب اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۶-۱۴۰۲، تصویب دو طرح‌ اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان شامل «ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جوانی جمعیت کشور» و «برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش کشور»، راهکارهای تسهیل و رفع موانع اجرایی پژوهش و فناوری در کشور و سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری و اصول ارزیابی نظام علم، فناوری و نوآوری طرح و بررسی خواهد شد.

بر اساس این خبر از روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، بیست‌وهشتمین جلسه این شورا، دوازدهم مردادماه سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد؛ در حالی که یازده سال از آخرین حضور رئیس‌جمهور وقت در این جلسه گذشته بود و جلسات این شورا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شد.

گزارشی از بیست‌وهشتمین جلسه شورا و مصوبات آن را اینجا بخوانید.

بیست‌ونهمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

جایگاه شورای عالی عتف

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به عنوان نهادی فرابخشی به ریاست رییس‌جمهور مرجع تصمیم‌گیری در مورد مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های پژوهش و فناوری کشور است. این شورا به عنوان نهاد فرابخشی سیاست‌گذار علوم، تحقیقات و فناوری کشور بر اساس ماده ۹۹ قانون برنامه سوم توسعه و مواد سه و چهار قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب مرداد ۱۳۸۳) و با هدف ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در سیاست‌گذاری کلان اجرایی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد. این شورا وظیفه اولویت‌بندی و انتخاب طرح‌های اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های آموزشی و پژوهشی و فناوری، بررسی و پیشنهاد منابع مالی مورد نیاز در حوزه‌های علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده دارد.

در این شورا هفت وزیر، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ علوم، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر و نمایندگان رؤسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تعدادی از صاحب نظران بخش‌های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانه‌ای این شورا طبق قانون به عهده معاونت پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

این شورای عالی از نظر ساختار اجرایی متشکل از یک کمیسیون دائم بر اساس ماده ۹ آیین نامه داخلی، ۱۰ کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون هماهنگی امور علمی و فناوری است. دبیرکل شورا از سوی رییس‌جمهور به عنوان رئیس شورا منصوب می شود و معمولا معاون پژوهش وزارت علوم است. جلسات کمیسیون دائم برای استمرار و تسریع به فرایند تصمیم گیری و کارشناسی اولیه دستورکارهای شورای عالی نیز به ریاست دبیرکل یا وزیر علوم معمولا به صورت ماهانه تشکیل می شود.

کمیسیون دائم شورای عالی عتف از زمان شکل گیری (۸۳) تاکنون ۲۱۳ بار تشکیل جلسه داده است. شورای عالی عتف نیز تاکنون ۲۸ بار جلسه داشته که یک جلسه در دولت هشتم، ۱۳ جلسه در دولت های نهم و دهم، ۱۳ جلسه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برگزار شده است. بیست‌وهشتمین جلسه این شورا هم ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha