وزیر خارجه چین: روابط پکن - واشنگتن در پایین‌ترین نقطه قرار دارد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه چین، در دیدار با همتای آمریکایی خود، گفت: در حال حاضر روابط پکن و واشنگتن در پایین‌ترین سطح از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور قرار دارد و چین از آمریکا می‌خواهد که صادقانه به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک پایبند باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از چاینا دیلی، آنتونی بلینکن صبح دیروز(یکشنبه) در اولین سفر خود به چین به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا وارد پکن شد، این بازدید تا امروز (دوشنبه) ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر ملاقات گانگ با بلینکن اولین ملاقات این دو، در مقام وزیر امور خارجه است.

گانگ در دیدار با بلینکن خاطرنشان کرد: در حال حاضر روابط چین و آمریکا در پایین ترین سطح از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور قرار دارد، اما این تقابل با منافع دو ملت و انتظارات مشترک بین المللی همخوانی ندارد.

گانگ افزود: سیاست چین در قبال آمریکا همواره تداوم و ثبات را حفظ کرده است و از اصل اساسی احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد که توسط رئیس جمهوری چین پیشنهاد شده است پیروی می کند که باید مورد احترام باشد و از سوی دو طرف پیگیری شود.

وی گفت: چین متعهد به ایجاد روابط پایدار، قابل پیش بینی و سازنده با آمریکا است و انتظار می رود آمریکا نگاهی عینی و منطقی به چین داشته باشد و در رویدادهای بین المللی با آرامش، حرفه ای و منطقی برخورد کند. دو طرف باید توافق در دیدار شی و بایدن در سال گذشته در بالی اندونزی را به طور کامل اجرا و برای تثبیت و هدایت روابط به مسیر درست تلاش کنند.

در این مذاکرات، گانگ موضع قاطع چین در مورد منافع اصلی این کشور و نگرانی‌های اصلی، مانند مسئله تایوان را تصریح کرد.

وی افزود: مسئله تایوان در مرکز اصلی منافع چین قرار دارد و در مورد روابط چین و آمریکا، این مهم ترین مسئله و برجسته ترین خطر است. چین از آمریکا می خواهد که صادقانه به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک پایبند باشد و تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از «استقلال تایوان» را به شکل اساسی اجرا کند.

چین و آمریکا روز یکشنبه موافقت کردند که توافق مهم در دیدار رئیس جمهور چین و رئیس جمهور آمریکا در بالی، اندونزی را اجرایی کنند و به طور موثر اختلافات میان دو کشور را با گفت‌وگو کنترل کرده و همکاری ها را ارتقا دهند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: دو طرف گفتگوهای صریح، عمیق و سازنده طولانی‌مدتی در مورد روابط دوجانبه داشتند و درباره مسائل مهم بین المللی و منطقه ای نیز تبادل نظر کردند.

دو طرف توافق کردند گسترش مبادلات فرهنگی و آموزشی بین دو کشور را تسهیل کنند و در مورد افزایش پروازهای مسافری بین چین و آمریکا تمهیداتی بیندیشند و به گسترش و همکاری با گروه مشاوره کاری مشترک چین و آمریکا برای حل مسائل خاص در روابط چین و آمریکا ادامه دهند.

تحلیلگران معتقدند نشست روز یکشنبه آخرین حرکت مثبت برای ترمیم روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان، چین و آمریکا بود.

در ماه های ابتدای سال جاری میلادی، روابط چین و آمریکا به دلیل مسائلی از جمله تبلیغات واشنگتن علیه یک بالون غیرنظامی چینی که در حریم هوایی ایالات متحده قرار داشت، تیره شده بود.

«سو شیائوهوی»، معاون بخش مطالعات آمریکایی در موسسه مطالعات بین‌المللی چین، گفت: جامعه بین‌المللی انتظار دارد که روابط چین و آمریکا باثبات باشد. اگر دو طرف بتوانند پشت میز بنشینند و گفتگو کنند، این به منافع چین نیز کمک خواهد کرد.

وی افزود: «باید منتظر ماند و دید که آیا واشنگتن از رویکرد دوگانه خود یعنی نبود هماهنگی میان آنچه می گوید و آنچه انجام می دهد دست برمی دارد یا نه!؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha