۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۱۴
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85144774
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خشکسالی هزار و ۱۰۰  میلیارد ریال به کشاورزی اردستان خسارت زد

کاشان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی اردستان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون خشکسالی در مجموع هزارو ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی، دام و طیور خسارت وارد کرده است.

محمد امینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال آبی جاری (از اول مهر ۱۴۰۱) ، چهار هزار میلیارد ریال به بخش، زراعی، باغی، دام، طیورخسارت وارد شده، ۱۰هزار هکتار از اراضی زراعی اردستان بر اثر خشکسالی خسارت دیده که برآورد خسارت در این حوزه پنج هزار میلیارد ریال است.
وی اظهار کرد: همچنین خشکسالی به سه هزار هکتار از باغات اردستان خسارت زده که مبلغ خسارت ۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده اما به آبزیان خسارتی وارد نشده است.
مدیر جهاد کشاورزی اردستان با اشاره به اینکه با ادامه‌دار بودن روند خشکسالی هر سال اثرات خشکسالی بر کشاورزی اردستان تشدید می‌شود گفت: خشکسالی‌ مستمر برداشت برخی محصولات کشاورزی را از نظر کمی و کیفی کاهش داده اما آفت نوظهور نداشته ایم.
امینی افزود: خشکسالی متوالی باعث افزایش انواع آفات در باغات و مزارع می شود و موجب افزایش جمعیت آفاتی ازجمله آفت چوبخوار و پوستخوار می شود.
وی اظهار کرد: کمبود بارندگی ها و خشکسالی باعث فقر و خشک شدن مراتع شده و زاد و ولد دام کم شده است ،گرانی علوفه نیز تاثیر داشته، این موضوع موجب خسارت ۱۵ تا ۲۰ درصدی به دام مرتعی می شود، چراکه تعلیف دام از مراتع به خوبی اتفاق نمی‌افتد و دامداران مجبور به تعلیف دستی هستند و هزینه‌های سنگینی را به دامدار تحمیل می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی اردستان در خصوص اقدام های انجام شده در راستای کاهش اثرات خشکسالی بر بخش کشاورزی اردستان گفت:طرح‌های آبخیزداری در راستای افزایش آبدهی قنوات در بالادست به همت اداره منابع طبیعی و آبخیز داری اردستان در حال اجراست که در چند سال گذشته در افزایش آبدهی قنات ها تاثیرگذار بوده، همچنین در راستای کاهش اثرات خشکسالی مرمت قنوات نیز در دستور کار است و سال گذشته تعدادی از قنات ها مرمت و بهسازی شده است.
امینی اضافه کرد: در حال حاضر چهار هزارو ۹۲ نفر در اردستان در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به کار می باشند و در مجموع ۱۳ هزار هکتار از اراضی زراعی و پنج هزارو ۲۷۳ هکتار باغی زیر کشت می باشد .
اردستان ۴۷۳ رشته قنات، ۴۴۴ چاه مجاز و ۲۵ هزار و ۷۶۱ هکتار زمین کشاورزی و باغی، ۲ هزار و ۵۰۰ راس گاو و گوساله و یک واحد گاوداری پنج هزار راسی پرورش گوساله گوشتی، ۱۴۰ هزار راس گوسفند و بز، ۱۲۸ واحد مرغداری گوشتی و ۲ واحد تخم‌گذار فعال با چهار میلیون و ۵۰۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در سال است.
شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha