۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶
کد خبر: 85144757
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق توکیو و کی‌یف با طرح حمایت از بازسازی اوکراین

تهران – ایرنا –ژاپن با اوکراین برای ایجاد یک سیستم ارتباطی به توافق رسید تا از این کشور اروپای شرقی در تلاش‌هایش برای بازسازی مناطقی که در جریان جنگ آسیب دیده است، حمایت ‌کند.

به گزارش ایرنا از کیودونیوز، روز دوشنبه در مراسمی در توکیو، هیرومیچی واتانابه، وزیر بازسازی ژاپن و الکساندر کوباکوف، معاون نخست وزیر در امور بازسازی اوکراین، یادداشت تفاهمی در خصوص طرح حمایت از بازسازی اوکراین امضا کردند.

بنا به درخواست اوکراین، توکیو در نظر دارد از طریق مشاوره و گذاشتن اطلاعات در اختیار کی یف، بر اساس تجربیات به دست آمده از زلزله عظیم سال ۲۰۱۱ و سونامی متعاقب آن که بخش شمال شرقی ژاپن را درنوردید، به اوکراین در بازسازی مناطق ویران شده کمک کند.

دولت ژاپن اعلام کرد این کشور به بازسازی خانه ها و مدارس اوکراین و احیای خدمات آب و فاضلاب و زیرساخت های حمل و نقل که در جریان جنگ با روسیه از بهمن ۱۴۰۰ ویران شده اند، کمک خواهد کرد.

کوباکوف در این مراسم از کمک توکیو در بازسازی زیرساخت‌ها و اقتصاد اوکراین قدردانی کرد و گفت: تجربه و دانش ژاپن بسیار ارزشمند است.

امروز، همچنین کوباکوف با سیجی کیهارا، معاون وزیر کابینه ژاپن، در دفتر نخست وزیر گفتگو کرد.

کوباکوف که در سمت وزیر زیرساخت نیز فعالیت می کند، برای شرکت در نشست سه روزه وزرای حمل و نقل گروه هفت در استان میه، که یکشنبه پایان یافت، به ژاپن سفر کرده است.

در بیانیه ای که پس از این گردهمایی منتشر شد، وزرای G-۷ بر تعهد خود برای حمایت از بازسازی زیرساخت های حمل و نقل پایدار در اوکراین تاکید کردند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، اوایل ماه جاری طی گفتگوهای تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، متعهد شد پس از فروریختن سد نوا کاخوفکا، ۵ میلیون دلار به این کشور کمک ارائه خواهد کرد. سیل ناشی از شکستن سد منجر به خسارات شدید در منطقه وسیعی از جنوب اوکراین شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha