۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۴:۰۹
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85144577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد مصر از تصمیم اروپا برای لغو نشست با اتحادیه عرب

تهران- ایرنا- وزیر خارجه مصر یکشنبه شب در اظهاراتی از تصمیم اتحادیه اروپا برای لغو نشست با اتحادیه عرب به خاطر حضور سوریه در این اتحادیه ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایرنا از المیادین، «سامح شکری» در این باره گفت: اتحادیه اروپا می‌بایست از تصمیم اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه قدردانی می‌کرد اما لغو نشست با اتحادیه عرب، نشستی که از چهار سال قبل برگزار نشده است، باعث تأسف است.

وی افزود: تصمیم کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برای حمایت از ملت این کشور اتخاذ شد و می‌بایست برای احیای ثبات در سوریه رو به جلو نگاه کرد.

وزیر خارجه مصر اضافه کرد، بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب یک تصمیم جمعی از سوی کشورهای عربی بود و با طرف سوری نیز درباره برخی موارد با هدف احیای روابط این کشورها با سوریه توافق صورت گرفت.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به مصر روز یکشنبه با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب درباره مسائل جهان عرب و همکاری‌های دوجانبه گفت وگو کرد.

بورل در این دیدار گفته بود که ششمین نشست وزرای عرب و اروپایی که قرار بود در هفته جاری برگزار شود، به دلیل بازگشت دمشق به اتحادیه عرب به تعویق افتاده است.

وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ ( ۱۷ اردیبهشت) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات‌های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

سه هفته پیش نیز وزارت خارجه سوریه نماینده دائم خود در اتحادیه عرب را تعیین کرد. حسام الدین آلا نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب و رئیس نمایندگی دیپلماتیک دمشق در قاهره نهم ژوئن (۱۹ خرداد) با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد و سپس راهی محل ماموریت شد.

کارشناسان عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب را نتیجه تغییر معادلات قدرت و نظم منطقه غرب آسیا می‌دانند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha