آیین سوگواری شهادت امام جواد (ع) در جزیره قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جزیره قشم، در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس، یکشنبه شب در آستانه شهادت نهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام محمد تقی جواد الائمه (ع) به سوگواری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در نگین خلیج فارس با حضور در مساجد و امامزاده سید مظفر (ع) این جزیره در فضایی معنوی تا پاسی از شب به عزاداری پرداختند.

در مراسمی که از سوی آستان مقدس امامزاده سید مظفر علیه السلام قشم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سید مجید موسوی از وعاظ شهر قشم در خصوص شخصیت ارزشمند و والای حضرت امام محمد تقی (ع) سخنرانی کرد.

در این مراسم معنوی که در فضایی مملو از غم و اندوه برگزار شد، جمعی از بسیجیان، خانواده های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و شهروندان قشمی حضور داشتند.

در این مراسم کربلایی جواد ذاکری از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رثای آن امام همام به مرثیه سرایی پرداخت و مردم سرزمین آب و آفتاب در سوگ امام خود بر سر و سینه زدند.

همچنین در مراسم دیگری شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با حضور در حسینیه مسجد امام حسین (ع) قشم با قرائت زیارت عاشورا و نوحه خوانی خادمین حسینی در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم ریخته و بر سرو سینه زدند.

حضرت امام محمد تقی (ع) فرزند امام رضا (ع) و بانو سبیکه در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

نام مبارک ایشان محمد و القاب و کنیه‌ های فراوانی از جمله جواد و ابو جعفر دارد.

این امام بزرگوار در مکتب علم الهی اهل بیت (ع) تربیت یافت و بعد از شهادت پدر مهربانش ثامن الحجج (ع) در سن هفت سالگی به امامت رسید و هفده سال رهبری شیعیان را برعهده گرفت.

دوران امامت ایشان مصادف با مامون و معتصم از حاکمان زمانش بود که سخت ترین شرایط را برای این امام همام ایجاد کردند ضمن این که با برگزاری جلسه های مختلف مناظره، علم و مذهب شیعه امام جواد الائمه (ع) در حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی در مقابل ادیان مختلف به اثبات رسید.

امام جواد (ع) از عابدتربن مردم بود که با ویژگی های اخلاقی، رفتاری و جود و بخشش در دوران خویش زبانزد عام و خاص بود همچنین ایشان ضمن تربیت بسیاری از شاگردان، احادیث مختلفی به یادگار گذاشته است.

صبر و بردباری در مقابل مشکلات و گرفتاری ها، شجاعت در گفتار، جود و احسان، نیکوکاری، نیکو سخن گفتن، عابد و ایثار، پاسداری از حریم امامت، پارسایی، نبوغ در علم و دانش و سایر موارد از مهمترین ویژگی های اخلاقی و رفتاری این امام معصوم بود.

این امام بزرگوار برای تحکیم و گسترش تشیع و تقویت فرهنگ شیعی تلاش بسیاری کرد و باعث نفوذ دین اسلام و تفکر شیعه در جهان شد.

سرانجام امام جواد (ع) در آخر ماه ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید و در کنار بارگاه منور جد بزرگوارش امام موسی کاظم (ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha