۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۲
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85144357
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت ترکیه با جامع‌ترین طرح منطقه‌ای ناتو

۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۲
کد خبر: 85144357
مخالفت ترکیه با جامع‌ترین طرح منطقه‌ای ناتو

تهران- ایرنا- روزنامه قرار ترکیه از مخالفت آنکارا با جامع‌ترین طرح منطقه‌ای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داد و نوشت: ترکیه برای اولین بار بعد از جنگ سرد، طرح ناتو را وتو کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این طرح که در مورد قبرس بود، با اعتراض ترکیه مواجه شد و مقامات آنکارا به خاطر استفاده از برخی اصطلاحات در تبیین موقعیت های جغرافیایی در ارتباط با قبرس، این طرح را وتو کرده اند.

این رسانه با اشاره به برگزاری نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در بروکسل اعلام کرد: ترکیه طرح ناتو در این نشست را وتو کرد.

روزنامه قرار به نقل از منابع دیپلماتیک ترک اضافه کرد: این طرح برای نشست ۱۲-۱۱ جولای ۲۰۲۳(۲۰ و ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲) سران ناتو در ویلنیوس پایتخت کشور لیتوانی در حال تدوین است ولی اعتراض ترکیه در خصوص استفاده از برخی اصطلاحات در تبیین موقعیت جغرافیایی قبرس و نظرات برخی کشورهای منطقه در این راستا، موجب شد تا طرح منطقه‌ای ناتو به طور رسمی در نشست وزرای دفاع به تصویب نرسد.

این رسانه اعلام کرد: یاشار گولر وزیر دفاع ملی ترکیه که به نمایندگی از این کشور در این نشست حضور داشت، با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده و همچنین با همتایان فرانسوی، بریتانیایی و یونانی خود دیدارهای دوجانبه ای داشت ولی با وجود این دیدارها، این طرح از سوی آنکارا تایید نشد.

روزنامه قرار نوشت که در این نشست تضمین‌های دفاعی ناتو به اوکراین، کمک‌های تسلیحاتی اعضای ناتو به اوکراین، تدابیر لازم برای جبران کمبود انبار سلاح کشورهای هم‌پیمان ناتو، مخالفت ترکیه در مورد پذیرش سوئد در ناتو و اعتراض ترکیه به طرح‌های منطقه ای ناتو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این رسانه، انتشار مفاد بیشتری از سند محرمانه ناتو در این زمینه را نادرست عنوان کرد و ادامه داد: روند مشورتی و ارزیابی بین هم‌پیمانان ناتو در این زمینه ادامه دارد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری مرتبط با این موضوع اعلام کرده بود که طرح‌های منطقه‌ای ناتو یکی از مهمترین مفاد دستور کار نشست روسای ناتو در ویلینیوس خواهد بود چرا که از زمان جنگ سرد تاکنون، این اولین بار است که ناتو روی طرح‌های منطقه‌ای متمرکز شده است.

یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران درباره دیدارهای خود در مقر ناتو گفت: در طول دیدارهای دوجانبه، به متحدان خود در ناتو اعلام کردیم که آنکارا از «سیاست درهای باز» ناتو حمایت می‌کند و سوئد در صورتی که به طور ملموس به تعهدات خود که در توافق سه‌جانبه عمل کند، می‌تواند مانند فنلاند به عضویت ناتو درآید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha