۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85144348
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خبرهای ضد و نقیض درباره نتیجه ضدحمله اوکراین

۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۱
کد خبر: 85144348
خبرهای ضد و نقیض درباره نتیجه ضدحمله اوکراین
مسکو: پدافند روسیه، دو راکت سامانه آمریکایی هیمارس را رهگیری کرد

مسکو- ایرنا- حدود ۹ روز پس از اعلام رئیس‌جمهوری اوکراین مبنی بر تأیید آغاز ضد حمله این کشور برای آزادسازی مناطق تصرف شده در عملیات نظامی روسیه در ۱۵ ماه اخیر، خبرها و تحلیل های ضد و نقیضی درباره نتایج اولیه ضدحمله «کی‌یف» منتشر شده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پس از ماه‌ها انتظار، روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ تائید کرد که ضدحمله نیروهای این کشور علیه ارتش روسیه آغاز شده است.
زلنسکی دوشنبه‌شب (۲۲ خرداد ۱۴۰۲) نیز در پیام ویدئویی خود با بیان اینکه در همه محورها پیشروی داریم، گفت: تلفات دشمن دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و خسارات روسیه همان جایی است که ما می‌خواهیم.

روسیه: ضدحملات را دفع کردیم
وزارت دفاع فدراسیون روسیه روز یکشنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای مسلح اوکراین به حملات خود در مسیرهای زاپوریژیا، دونتسک جنوبی و دونتسک ادامه دادند.
در این گزارش آمده است: فعال ترین حملات اوکراین در منطقه زاپوریژیا بود که نیروهای نظامی کی یف با سه گروه تاکتیکی گردان، تقویت شده با تانک و خودروهای زرهی رزمی، تحت پوشش توده‌های دود، تلاش های ناموفقی برای عملیات تهاجمی در چندین جهت در مناطق شهرک های نووپوکروفکا، نوودانیلووکا و مالایا توکماچکا انجام داد که ناموفق بودند.
وزارت دفاع روسیه افزوده است: در منطقه ورمفسکی در جنوب دونتسک نیز اقدامات قاطع یگان های روسی، چهار حمله اوکراین را دفع کرد و شمار حملات ناموفق اوکراین در دیگر مناطق دونتسک، هشت حمله بود. بنا بر این گزارش، یک انبار مهمات تیپ ۱۰۹ دفاع سرزمینی اوکراین در نزدیکی شهرک سوخایا بالکا نیز منهدم شد.
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که ضدحملات دیگر اوکراین در مناطق لوهانسک و خارکف را دفع کرده و تجهیزات غربی همچون دو دستگاه تانک برادلی و یک رادار ساخت آمریکا و خودروهای نظامی ساخت لهستان را از بین برده است.
بنا بر این گزارش، رهگیری یک موشک کروز دوربرد سایه طوفان ساخت انگلستان و دو راکت از سامانه موشکی هیمارس ساخت آمریکا توسط پدافند هوایی روسیه انجام شده و روس‌ها، ۱۸ هواپیمای بدون سرنشین اوکراین را منهدم کرده اند.

روایت اوکراین از صحنه نبرد
و اما ۲۸ خردادماه که به نوشته برخی شبکه های اجتماعی اوکراین، روز پدر در این کشور بود، با فضای جنگ و دلهره در حال سپری شدن است.
یکی از شبکه های اجتماعی اوکراین در پیامی نوشت: امروز در اوکراین روز پدر جشن گرفته می شود، امسال فقط یک آرزو وجود دارد - باشد که هر پدری زنده و سالم به پیش فرزندش بازگردد.
در این شرایط، حنا مالیار معاون وزارت دفاع اوکراین نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: نیروهای دفاعی اوکراین به انجام عملیات تهاجمی و تدافعی با موفقیت نسبی ادامه می دهند. نیروهای ما در شرایط برتری هوایی و توپخانه ای نسبت به روس ها در حال عملیات هستند.
وی اظهار کرد: در جهاتی که در حالت دفاعی هستیم، حتی یک موضع از دست نرفته است و روسیه نتوانسته پیشروی کند.
معاون وزیر دفاع اوکراین افزوده است: روسیه در حال انجام عملیات تهاجمی در چندین جهت به طور همزمان، به ویژه در لیمانسکی است و اکنون، در باخموت، شدت درگیری ها تا حدودی کاهش یافته است.
مالیار ادامه داد: در جنوب اوکراین، در تمام مناطق و جهاتی که یگان های ما در جنوب پیشروی می کنند، موفقیت تاکتیکی دارند که در هر جهت به دو کیلومتر نیز می رسد.
معاون وزیر دفاع اوکراین در ادامه نوشت: در جهت بردیانسک و ماریوپل، روسیه در حال عقب نشینی نیروها از جهات دیگر و افزایش قدرت آتش است.
فرمانده نیروی زمینی اوکراین  وضعیت ضدحمله در جنوب را مثبت و در سمت شرق این کشور، همراه با دشواری هایی توصیف کرد.سرهنگ ژنرال الکساندر سیرسکی فرمانده نیروی زمینی نیروهای مسلح اوکراین نیز وضعیت ضدحمله این کشور در جنوب را مثبت و در سمت شرق اوکراین، همراه با دشواری هایی توصیف کرد.
وی در این باره اظهار کرد: با وجود پیشروی نیروهای ما در جنوب اوکراین و آزادسازی مناطق و آبادی ها در این مسیر، در سمت شرق اوکراین، شرایط متشنج است و نیروهای روسیه همچنان با آتش قوی توپخانه و ضربات هجومی و ضربتی، در جبهه باخموت مقاومت می کنند.
وی افزود: واضح است که برنامه های ما نیاز به تعدیل و شفاف سازی دوره ای دارد. این همان چیزی است که اکنون در ارتش به آن می پردازیم و در جلسه با فرماندهان یگان ها در مورد مسائل مشکل ساز بحث و راه حل های آن را پیدا می کنیم.

بنا بر گزارش دیگری، روسیه روز جمعه و در جریان بازدید هیات رهبران آفریقایی از کی‌یف پایتخت اوکراین ۱۲ موشک به سمت این شهر روانه کرد.
بر اساس اطلاعیه فرماندهی نیروی هوایی اوکراین در آخرین حمله موشکی روسیه به کی‌یف، پدافند هوایی پایتخت اوکراین ۱۲ موشک و دو پهپاد روسی را سرنگون کردند.

نقشه منتشر شده در شبکه های اجتماعی اوکراین درباره برنامه بعدی ضدحمله

برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی اوکراین نیز درباره شکست نیروهای روس در منطقه پوکروفسکی دونتسک و همچنین عقب نشینی روسیه از پیاتیخاتوک در زاپوریژیا مطالبی را منتشر کردند.
در اظهار نظر دیگری، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین تأیید کرد که این نیرو، انبار مهمات نیروهای روسیه در منطقه خرسون را منهدم کرده است.

ارزیابی ها از نتیجه ضد حمله
در همین حال، رسانه های روس مطالبی را از روزنامه وال استریت ژورنال بازنشر کردند که در آن آمده است: اوکراین حمله را دو هفته پس از شروع به دلیل تلفات سنگین متوقف کرد.
اسپوتنیک در کانال تلگرامی خود به نقل از وال استریت ژورنال نوشت: کی‌یف با برتری نیروهای روسیه در هوا و توپخانه روبرو شد. هوانوردی روسیه توانسته است به ستون‌های زرهی اوکراین مجهز به تجهیزات خارجی ضربه بزند و چندین حمله را متوقف کند.
در این مطلب آمده است: پس از اینکه حملات شناسایی اولیه اوکراین نتایج متفاوتی را به همراه داشت، نیروهای این کشور پیشروی خود را در روزهای اخیر تا حد زیادی متوقف کرده‌اند، زیرا که فرماندهان در حال ارزیابی دو هفته گذشته بوده و راه‌های شکستن خطوط روسیه بدون تلفات عظیم را تحلیل می‌کنند.نقل قول رسانه های روس از وال استریت ژورنال: تاکنون ضد حمله اوکراین خطر مستقیمی برای خطوط دفاعی اصلی روسیه نداشته است
بر این اساس، وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: تاکنون ضد حمله اوکراین خطر مستقیمی برای خطوط دفاعی اصلی روسیه در مناطق زاپوریژیا و دونتسک ایجاد نکرده است.

اسپوتنیک در تحلیل دیگری از قول کارشناسان روس نوشت: عملیات نظامی ضدحمله اوکراین در حالی وارد هفته دوم می‌شود که نتایج حاصل از آن نشان می‌دهد، کی‌یف هیچ موفقیتی در این عملیات نداشته است.
به نوشته اسپوتنیک، بر اساس گزارش‌های رسیده از میدان جنگ بیش از ۷۵درصد نیروهای ۶۰هزار نفری اوکراین در میدان جنگ باقی هستند ولی شواهد حاکی از این است که این کشور فاقد ظرفیت نظامی کافی برای غلبه بر روسیه است.
این کارشناسان پیش بینی کردند که ضدحمله اوکراین که با تبلیغات زیادی همراه شده است، ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

تحلیلگر شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی نوشت: ضد حملات اوکراین علیه نیروهای روسی هنوز به شتابی که برخی از ناظران بسیار خوشبین پیش‌بینی می‌کردند، نرسیده است و تا به اینجا به نظر می‌رسد اقدامات انجام شده مقدمه‌ای برای حملات گسترده‌تر باشد.
این شبکه خبری افزود: ضد حملات تاکنون در مناطق جنوبی مانند زاپوریژیا که ایجاد شکاف در دفاع چند لایه روسیه در آنها دشوار است، «دستاوردهای اندکی» داشته است.
در این گزارش آمده است: برخی نشانه ها حکایت از آن دارد که نیروهای اوکراینی گزینه های مختلفی را بررسی می کنند و به دنبال عقب راندن نیروهای روس در اطراف باخموت و بهره برداری از آن چیزی هستند که به تصور آنها، مناطق آسیب پذیر در شرق است.
تحلیلگر سی ان ان: اوکراینی ها به جای نمایش یک نیروی عظیم در یک جهت، به دنبال چالش کشیدن نیروهای روس در جهات مختلف هستندسی ان ان نوشت: به نظر می‌رسد که اوکراینی‌ها به‌جای نمایش نیروی عظیمی از تیپ‌های تازه‌تشکیل یافته که در یک جهت متمرکز شده اند، تلاش می کنند واحدهای نظامی روسی را در جهات مختلف، که ممکن است ضعیف باشند به چالش بکشند.
به گفته میخایلو پودولیاک مشاور رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، اولین هدف این بود که تا حد ممکن واحدهای سرباز روسی را از بین ببریم و فشار روانی را بر ارتش روسیه افزایش دهیم. در عین حال، واحدهای اوکراینی در حال آزمایش هستند تا ببینند کدام مناطق ضعیف‌تر هستند.

از سوی دیگر، دیک بلک سرهنگ آمریکایی با سابقه حضور در جنگ ویتنام در توییتر نوشت: "دیوار فولادی" مانع موفقیت ضد حمله ارتش اوکراین شد.
وی افزود: «حمله متقابل اوکراین به یک دیوار فولادی برخورد کرد. هفت هزار کشته در نبرد و ۱۶۰ تانک و ۳۶۰ خودروی زرهی تنها در یک هفته بدون حصول نتیجه خاصی منهدم شدند. لئوپاردها و برادلی های سوخته در همه جا دیده می شوند. به اوکراین می گویند "تا آخرین اوکراینی" بجنگد. این غیر انسانی است.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha