معاون علوم پزشکی کرمانشاه: گروه‌های حساس از منزل خارج نشوند

کرمانشاه- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه هوای شهرستانهای کرمانشاه، اسلام آبادغرب، قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب امروز (یکشنبه ۲۸ خرداد) در وضعیت ناسالم و قرمز قرار گرفت از گروه‌های حساس خواست در این وضعیت از منزل خارج نشوند.

«ابراهیم شکیبا» عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ایستگاه هواشناسی کرمانشاه شاخص کیفی هوا AQi در ساعت ۹ صبح امروز عدد ۱۹۱ یعنی وضعیت قرمز و ناسالم را نشان داد.

وی اضافه کرد: شاخص کیفی هوا AQi در ساعت یادشده در شهرستان اسلام‌آبادغرب نیز عدد ۱۷۳ یعنی وضعیت قرمز و ایستگاه قصرشیرین (مشابه برای شهرستان‌های گیلانغرب و سرپل‌ذهاب ) عدد شاخص ۱۵۷ وضعیت یعنی قرمز را نشان داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایستگاه کنگاور هم با شاخص ۱۳۰ دارای وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس دانست و گفت: ایستگاه پاوه هم با عدد شاخص ۷۴ وضعیت زرد داشت.

وی در ادامه افزود: در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند و سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌ مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

شکیبا تاکید کرد: حضور در پارک‌ها و پیاده‌روی در شرایط آلودگی و گردوغبار، صورت نگیرد. چرا که مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است.

وی گفت: درصورت لزوم به خروج از منزل یا محل کار، حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید. ماسک مناسب در این شرایط ماسک n۹۵ یا ماسک (ffp۲،ffp۳ ) است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، مثل پلیس راهور، حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک با ویژگی های فوق استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

استان کرمانشاه دارای ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوای فعال است که از این تعداد چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر کرمانشاه ( میدان آزادی، شهرداری، زیبا پارک و شرکت نفت) و پنج ایستگاه نیز در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه و کنگاور است که به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

بحران ریزگردهای کرمانشاه، یک بحران زیست‌محیطی است که چند سالی است در این استان وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha