۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85143957
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

میرضیایف در تهران؛ تقویت رویکرد همگرایی ایران و ازبکستان

تهران - ایرنا - سفر شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان به تهران امروز یکشنبه در حالی صورت می گیرد که مقامات دو کشور خواهان تقویت سیاست همسایگی و همگرایی دو طرف در زمینه های مختلف بخصوص اقتصادی هستند.

به گزارش ایرنا، سفر میرضیایف به تهران به دنبال سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به تاشکند در ۲۳ شهریور سال گذشته صورت می گیرد. سفر رئیس جمهوری نقطه عطف مهمی در روابط دو کشور و زمینه ساز افزایش همکاری ها در بخش های مختلف بود.

دو طرف هدف از ابن سفر و دیدارها را تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمومیت بخشیدن به چند جانبه‌گرایی عنوان نموده اند.

تداوم روابط دوجانبه، ارتقای ثبات منطقه ای و رشد اقتصادی

آکی پرس رسانه آسیای مرکزی نوشت: سفر میرضیایف به ایران بر تعهد هر دو کشور برای ارتقای ثبات و رشد اقتصادی منطقه تاکید می کند.

هدف ازبکستان و ایران از طریق تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری، ایجاد رفاه بیشتر برای شهروندان خود و کمک به توسعه منطقه به طور کلی است.

بر اساس گزارش این تارنمای خبری سفر شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان به ایران گامی مهم در تعمیق روابط بین ازبکستان و ایران است. مجمع تجاری که در آستانه این بازدید برنامه ریزی شده است، بستر ارزشمندی را برای کارآفرینان و مشاغل از هر دو کشور فراهم می کند تا راه های همکاری و مشارکت را کشف کنند.
دو دولت با استفاده از قدرت و منابع هر کشور به دنبال تقویت رشد اقتصادی و افزایش رفاه مردم خود هستند.

میرضیایف در تهران؛ تقویت رویکرد همگرایی ایران و ازبکستان

سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به ازبکستان به عنوان پایه ای برای تقویت کنونی روابط دوجانبه بود. تداوم تعامل بین دو کشور نشان دهنده تعهد آنها به پیشبرد منافع متقابل و ایجاد یک پایه محکم برای همکاری طولانی مدت است. انتظار می رود که سفر میرضیایف این تلاش ها را بیشتر تثبیت کند و راه را برای افزایش همگرایی اقتصادی هموار کند.

هدف ازبکستان و ایران با تقویت همکاری های اقتصادی، کمک به ثبات و توسعه منطقه است. هر دو کشور دارای میراث فرهنگی و تاریخی غنی هستند و با بهره گیری از این دارایی ها می توانند فرصت های سودمندی را در زمینه هایی مانند تجارت، گردشگری و سرمایه گذاری ایجاد کنند.

سفر میرضیایف به ایران این پتانسیل را دارد که راه های جدیدی برای رشد و شکوفایی هر دو ملت باز کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در ۲۱ تیرماه پارسال در راس یک هیات پارلمانی به کشور ازبکستان رفت و در دیدار با رئیس جمهوری و رئیس مجلس ان کشور بر تسریع توسعه روابط دو جانبه در حوزه پارلمانی، مسائل اقتصادی و تجاری و مسائل سیاسی و فرهنگی تاکید و طرفین در ان دیدارها ابراز داشتند که ایران و ازبکستان از جهت جغرافیایی و از جهت فرهنگی دو کشور نزدیک به هم هستند اما روابط دو کشور نسبت به نزدیکی که دارند و به اندازه انتظار توسعه نیافته است.

رحمت الله خرمعلی، مدیرکل دپارتمان آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت ایران هفته گذشته در دیدار با مدیران تجاری دو کشور در تاشکند هدف از سفر شوکت میرضیایف را تقویت همکاری های اقتصادی دوجانبه بین دو کشور را اعلام کرده بود.

خرمعلی در آن دیدار اعلام کرد که در سفر رئیس جمهور میرضیایف، یک مجمع تجاری در تهران تشکیل خواهد شد. این انجمن به عنوان یک پلت فرم برای مشاغل از هر دو کشور برای کشف مشارکت ها و همکاری های بالقوه عمل می کند. انتظار می رود این رویداد روابط اقتصادی بین ازبکستان و ایران را بیشتر تقویت کند.

شهرام خاصی پور مدیر حوزه بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به حجم ۴۵۰ میلیون دلاری مبادلات دو کشور گفت: اگرچه مبادلات تجاری ایران و ازبکستان نسبت به سال گذشته رشد داشته ولی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه همکاری دو طرف، این میزان از تبادل تجاری کافی نیست.

او با تأکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه صنایع نساجی، معدنی و صنایع غذایی افزود: لازم است مسئولان دولتی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

افزایش تجارت ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار

ایران و ازبکستان قصد دارند میزان تجارت بین طرفین را به یک میلیارد دلار در سال برسانند که روز گذشته در نشست وزیران صنعت، معدن و تجارت ایران و سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان مطرح شد.

نشست مشترک بین «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و «لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان و تیم همراه، در محل وزارت صمت برگزار و طرفین درباره افزایش تبادلات تجاری و امضای توافق‌نامه‌های مختلف در حوزه‌های مرتبط با توسعه همکاری‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

امضای اسناد توسعه تجارت بین دو کشور

«عباس علی‌آبادی» وزیر صمت در جمع خبرنگاران با ابراز امیدواری از اینکه نتایج این سفر برای هر دو کشور موفقیت‌آمیز باشد، در خصوص نتایج اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان گفت: مدت‌ها بود که در خصوص اسناد زیرساختی برای توسعه تجارت بین دو کشور ایران و ازبکستان صحبت می‌شد اما مسائل مربوط به آن متوقف بود که با همکاری‌ها و فعالیت‌های خوب طرفین، اسناد تقریباً آماده و امیدوار هستیم در حضور رئیس‌جمهور دو کشور امضاء شود.

میرضیایف در تهران؛ تقویت رویکرد همگرایی ایران و ازبکستان

وی با تاکید بر اینکه یک پیوست اقلام نیز وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آینده این پیوست آماده تا این سند کامل شود، که این امر می‌تواند مبنایی برای توسعه تجارت دو کشور باشد.

وزیر صمت با اشاره به زمینه مهم و جدید برای همکاری میان طرفین در حوزه برق و انرژی که مورد موافقت مقامات ازبکستانی قرار گرفت، تاکید کرد: هیات ازبکستانی قرار است در این سفر بازدیدی از صنایع ایران انجام دهند که مطمئنا پتانسیل‌های بسیار خوبی برای همکاری در این بخش وجود دارد و امیدواریم این پتانسیل‌ها فعال شود.

توسعه تجارت میان دو کشور، نیازمند برنامه ریزی ویژه است

وزیر صمت، همچنین با بیان اینکه تبادلات تجاری و توسعه تجارت، نیاز به پلتفرم دارد که نظام مالی و پولی از جمله اساسی‌ترین ارکان این طراحی است، یادآور شد: با توجه به شرایط خاص هر دو کشور، نیاز به طراحی پلتفرمی ویژه وجود دارد که امیدوارم در این سفرها و نشست‌های مرتبط، بتوانیم زمینه‌های اصلی را برای ایجاد این پلتفرم ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: با تجربیاتی که طی سالیان اخیر در این حوزه بدست آوریم، در نشست‌هایی که با نمایندگان بانک مرکزی برگزار می‌کنیم، این مسائل را مطرح می‌کنند که امیدواریم به نتایج مدنظر طرفین دست پیدا کنیم.

نقشه راه برای رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری

«لذیذ قدرت‌اف» وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان هم در جمع خبرنگاران در تهران گفت:‌ در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور که چندی پیش در ازبکستان برگزار شد، توافقات بسیار خوبی بین دو کشور حاصل شد که یکی از مهمترین توافقات، تهیه نقشه راه برای رسیدن به تجارت یک میلیارد دلاری بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه این شاخص، شاخصی است که رؤسای جمهور دو کشور در نشست‌ها و دیدارهای مختلف به آن تاکید کردند، افزود: فکر می‌کنیم مکانیزمی در حال طراحی است که بتوانیم طی یکی دو سال آینده حجم تبادلات تجاری بین دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.


میرضیایف در تهران؛ تقویت رویکرد همگرایی ایران و ازبکستان

وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان با بیان اینکه موضوع دوم همکاری‌های میان دو کشور، به موضوع حمل و نقل و ترانزیت بازمی‌گردد، اضافه کرد: سند و نقشه راه همکاری‌هایی طرفین در حوزه حمل و نقل و ترانزیت فردا یکشنبه امضاء می‌شود.

وی اضافه کرد: این سند به ما اجازه می‌دهد که به‌صورت فصلی یا ماهانه، کارگروهی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقلی برگزار شود؛ کارگروهی که بتواند روند اجرایی‌سازی این موافقت‌نامه را چک و مورد بررسی قرار دهد.

قدرت‌اف همچنین یادآور شد: مساله بعدی، همکاری‌های میان ازبکستان و ایران، در زمینه مسائل صنعتی، شیمی، پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پزشکی است.

«بختیار سعیداف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان هم که پایان سال ۱۴۰۱ به ایران سفر کرده بود با بیان اینکه کشورش به دنبال تقویت همه جانبه روابط خود با جمهوری اسلامی ایران است، به مشترکات تاریخی و روابط عمیق تمدنی و فرهنگی دو کشور و دو ملت اشاره کرد و سفر آیت‌الله رئیسی به سمرقند را باعث گشوده شدن صفحه جدیدی در تاریخ روابط دو کشور دانست.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته با ایران برای توسعه و تقویت فعالیت‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و برگزاری همایش تجاری بین دو کشور و همچنین مذاکرات صورت گرفته در جهت بهره‌گیری از کریدورهای مشترک تأکید کرد: ازبکستان همه تلاش خود را برای اجرایی شدن توافقات حاصله بکار خواهد گرفت.

توافق ایران و ازبکستان بر سر برنامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی

یک هیأت ازبکستانی در سفر سال ۱۴۰۱ به ایران و در دیدار با با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تدوین و اجرایی کردن برنامه جامع توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی در تمام شقوق و اجرای موافقت‌نامه عشق‌آباد توافق کردند.

«مهرداد بذرپاش» در نشست مشترک با «بختیار سعید اف» رئیس هیات مذاکره کننده ازبکستانی و سرپرست وزارت امور خارجه و «ایلهام محکم اف» وزیر حمل و نقل ازبکستان، حوزه ترانزیت را یکی از محورهای مهم و راهبردی همکاری دو کشور دانست و گفت: فرصت و ظرفیت همکاری ایران و ازبکستان در حمل و نقل ترکیبی و توسعه روابط ترانزیتی مهیاست و ایران آمادگی همکاری در این حوزه را دارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پیش‌نویس برنامه جامع توافق میان دو کشور در حوزه حمل‌ونقل آماده شده و ظرفیت‌های بالایی برای مشارکت و همکاری ازبکستان در بنادر جنوبی و شمالی و همچنین کریدور شمال- جنوب وجود دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان هم گفت در جریان سفر رئیس جمهور ازبکستان ضمن پیگیری توافق‌های گذشته، توافقات جدیدی صورت می‌گیرد. این نماینده مجلس سطح همکاری‌های دو کشور را رو به افزایش دانست و ادامه داد: ازبکستان به همکاری با جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha