به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام حمید نیکزاد روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: طرح محراب با محوریت ارتباط بیشتر بین مدرسه و مسجد طرح ریزی شده است که وزیر آموزش و پرورش در جلسه ای محضر رهبر معظم انقلاب و در اعلام برنامه های خود در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره مقدماتی داشت.
وی بیان کرد: طرح نامه طرح محراب نوشته شده است و اجرای آن در سال تحصیلی جدید با همکاری حوزه علمیه و کانون های فرهنگی هنری مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با جدیت دنبال می شود.
وی تاکید کرد که این طرح مبتنی بر فراهم کردن زمینه های استفاده از ظرفیت مسجد برای دانش آموزان است.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود: برخی موقعیت ها را در مدرسه داریم که می توانیم در مسجد داشته باشیم و کلاس هایی چون درس قرآن مدارس در مساجد برگزار شود.
وی با اشاره به این که هر چه اتصال دانش آموز و مسجد را برقرار کنیم در تعیین مسیر زندگی دانش آموز اثر گذار است بیان کرد: باید از ظرفیت ها و امکاناتی که به فضای مساجد متصل هستند و از محراب و فضای عبادت مسجد جدا هستند استفاده کرد و از این رو می توان به تعدادی از مساجد مجوز داد که در فضاهای متصل به مسجد مدرسه کوچکی ایجاد شود و از نیروی انسانی مورد تایید بهره مند شوند.
نیکزاد در ادامه به اجرای برنامه حضور توسط ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری که نسل نو باید با مفاخر حوزه علمیه از قدما و معاصر آن آشنا شوند، طرح حضور با هدف آشنایی دانش آموزان و طیف فرهنگیان با فرآیند تعلیم و تربیت در حوزه علمیه برگزار می شود.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح کشاندن دانش آموز به حوزه و طلبه کردن آن ها نیست و تنها آشنا شدن دانش آموزان و فرهنگیان با ساز و کارهای حوزه علمیه منظور است و اردوهای دانش آموزی در این راستا در سال جدید تحصیلی برگزار خواهد شد.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش بیان کرد: در سال های بعد از انقلاب در مورد همکاری بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش مقداری کوتاهی شده است و موضوع آن طوری که انتظار بوده اتفاق نیفتاده است.
وی تاکید کرد: امید است بتوان با استفاده از خرد جمعی از ظرفیت های خوبی که در علمای حوزه در زمینه تربیت و پرورش وجود دارد به نتایج خوبی دست یافت و تحقق این امر مستلزم آن است که حوزه نقش جدی خود را ایفا کند.
وی افزود: روحانیت در قبال تزکیه و تربیت مسوول است و باید زمینه لازم برای پیوند روحانیت به مدارس ایجاد شود و این یکی از کارکردهای ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش قلمداد می شود.
نیکزاد ابراز داشت: نیاز آموزش و پرورش و حوزه طرفینی است و آموزش و پرورش برای رشد و بالندگی مجموعه خود نیازمند کمک همه نهادها و دستگاه ها از جمله حوزه علمیه است.
وی عنوان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چندین جا به حوزه استناد شده است و حوزه با سبقه طولانی در آموزش و تربیت ظرفیت بالایی دارد و برای توسعه اثرگذاری خود و برای این که طلاب تربیت شده در حوزه بتوانند برای انتشار معارف اهلبیت موفق باشند نیاز به همکاری با آموزش و پرورش احساس می شود.
نظر شما