۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۲
کد خبرنگار: 3181
کد خبر: 85143182
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رحیم‌پور ازغدی: جریان دین ستیز تلقین می‌کند که همه احکام تغییرپذیر هستند

تهران- ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جریان سکولار و دین ستیز تلقین می‌کنند که همه احکام تغییرپذیر هستند و حکم ثابتی وجود ندارد. در مقابل عده‌ای به نوعی برخورد می‌کنند که انگار همه احکام ثابت هستند. در صورتی که دین هسته و پوسته دارد و احکام ثابت و متغیر دارد و متغیرها باید طبق احکام ثابت صورت بگیرد.

به گزارش ایرنا، حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست «روحانیت، مرجعیت، حوزه؛ افق مطلوب و موانع» که به همت مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه برگزار شد با اشاره به اینکه درک درست زمینه و زمانه عنصر اساسی اجتهاد است، گفت: اجتهاد یعنی درک درست زمانه و زمینه و اینکه حکم الهی را اکنون چگونه اجرا کنیم. امام خمینی(ره) معتقد است که مسائل تغییر کردند و حکمی را که در مورد مسائل هزار سال پیش است، نمی‌توان درباره مسائل امروز به کار برد، چراکه تفاوت دارند. برای نمونه در قضیه شطرنج گفته شد اگر با هدف قمار است حرام است اما چنانچه هدف ورزش است و قمار نیست، حرام نیست. امام می‌گوید وقتی که رادیو آمده بود می‌گفتند حرام است و من فکر می‌کردم این افراد متحجر هستند، اما متوجه شدم در حقیقت آنها با این جعبه مشکل ندارند، بلکه محتویات آن اهمیت دارد.

وی افزود: امام می‌گوید مجتهد برای حکم دادن باید به مسائل زمان خود آگاه باشد، بداند با اقتصاد حاکم و جریان‌های حاکم چگونه برخورد کند. بنابراین کسی که می‌خواهد از امت اسلامی دفاع کند باید نقاط ضعف و قدرت سرمایه‌داری را بداند. امام می‌گوید حتی اگر مجتهد باشید اما از ضریب هوشی پایینی برخوردار باشید و به مسائل زمان خود آگاه نباشید، به خوبی نمی‌توانید جامعه را رهبری کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که از دیدگاه امام حکومت اگر تابع فقه و احکام الهی نباشد، طاغوت است اظهار داشت: در این میان پرسش اصلی امام این است چگونه می‌خواهیم اصول فقه را در حوزه عبادات و غیر عبادات پیاده کنیم و آیا اسلام در مورد مسائل امروز پاسخ دارد یا نه. اگر ندارد که در مورد اسلام‌شناسی شما باید تردید کرد. امام می‌گوید شما اسلام را برای خودتان می‌خواهید نه خودتان را برای اسلام، شما پای سفره اسلام نشستید، نان آن را می‌خورید اما حاضر نیستید چوب آن را بخورید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha