۲۶ دشت خراسان جنوبی در وضعیت بحرانی و ممنوعه است

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی بر اثر خشکسالی‌ مستمر، افت سطح منابع آب زیر زمینی و کسری مخزن ایجاد شده، هشت دشت خراسان جنوبی ممنوعه بحرانی، ۱۸ دشت ممنوعه و ۹ محدوده مطالعاتی فاقد تخصیص است.

به گزارش خبرنگار ایرنا عباس سارانی روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان که به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در حال حاضر برداشت آب از ۲۶ دشت از مجموع ۳۵ دشت استان ممنوع است.

وی گفت: ۷۴ درصد دشت و محدوده‌های مطالعاتی استان از نظر آب قابل برنامه‌ریزی ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به ۱۳ هزار و ۶۸۳ منبع آبی در این استان ادامه داد: سالانه ۹۱۱ میلیون متر مکعب از این منابع آبی برداشت می‌شود که بیشترین حجم تخلیه آب زیر زمینی از طریق چاه‌هاست.

وی عنوان کرد: درصد وابستگی به منابع آب زیر زمینی در استان خراسان جنوبی ۸۸.۷ درصد و درصد وابستگی به آب‌های سطحی ۱۱.۳ درصد است در حالی که این اعداد در کشور به ترتیب ۵۵ و ۴۵ درصد است.

سارانی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های شدید و متوالی در خراسان جنوبی کمیت و کیفیت آب زیر زمینی را کاهش داده است گفت: خشکسالی‌ها باعث شده به دلیل اضافه برداشت مستمر از منابع آب استان، کسری مخزن تجمعی به چهار میلیارد متر مکعب در سال آبی گذشته برسد.

۸۳ درصد ظرفیت مخازن سدهای خراسان جنوبی خالی است

وی به وجود هشت سد مخزنی در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از ۷۵ میلیون متر مکعب حجم سدهای استان، ۱۳ میلیون مترمکعب آب دارد و در ۱۷ درصد مخازن سدهای استان آب ذخیره است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به کاهش تخلیه منابع آبی استان در یک دهه اخیر افزود: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ در مجموع میزان آبدهی چشمه‌ها ۴۲ درصد، آبدهی قنوات ۲۲ درصد و آبدهی چاه‌ها ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: برداشت آب از چاه‌های کشاورزی استان ۱۶۲ درصد آب قابل برنامه‌ریزی شده در حالی که در دنیا ۴۰ درصد است.

سارانی گفت: براساس استانداردهای جهانی سالانه ۴۰ درصد حجم ورودی آب به سفره‌های زیر زمینی را می‌توانیم برداشت کنیم که در حال حاضر در خراسان جنوبی به مرحله فوق بحران رسیده‌ایم زیرا نه تنها ۱۰۰ درصد آب ورودی به سفره‌ها یا قابل برنامه‌ریزی برداشت می‌شود بلکه در سال آبی گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت داشتیم.

وی با بیان اینکه کسری مخزن تجمعی استان از دهه ۶۰ تاکنون چهار میلیارد متر مکعب است افزود: متوسط افت سطح آب زیر زمینی استان سالانه ۲۶ سانتیمتر است که دشت سده با افت تجمعی ۲۶.۸۴ متر بیشترین افت تجمعی را در خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است.

وقوع فرونشست زمین در ۱۷ محدوده خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: برداشت بیشتر از آب قابل برنامه‌ریزی و کاهش بارش موثر استان سبب بروز پدیده فرونشست در ۱۷ محدوده مطالعاتی خراسان جنوبی از جمله سرایان، سده، چاهک موسویه، طبس، مختاران، سهل‌آباد و خضری شده است.

وی کاهش شدید آبدهی و معیوب شدن چاه‌ها، نوکنی و جا به جایی چاه و تحمیل هزینه هنگفت بر کشاورز، ایجاد شکاف و فرو چاله، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تغییر شکل آبراهه‌ها، تشدید فرسایش و وقوع پدیده گرد و خاک، فقر و مهاجرت را از عوارض مشهود فرونشست زمین ذکر کرد.

سارانی همچنین گفت: سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی در مرداد سال ۱۳۹۸ به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی رسید و براساس این سند، صرفه‌جویی از منابع آب زیر زمینی استان توسط دستگاه‌های متولی تا سال ۱۴۰۵ به میزان ۱۷۵.۹ میلیون متر مکعب مشخص شد.

وی افزود: اما به دلیل خشکسالی حاد در سال آبی ۱۳۹۸ - ۱۳۹۹ در شورای حفاظت از منابع آب استان تصویب شد که اجرای سند سازگاری با کم‌آبی یک سال با وقفه اجرا شود و با این مصوبه، اجرای سند از سالی آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی آغاز شد.

نتایج حاصل از اجرای سند سازگاری با کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در فاز دوم این طرح که از سال ۱۴۰۷ آغاز می‌شود و تا ۱۴۱۲ ادامه دارد باید ۱۲۲ میلیون متر مکعب فقط در بخش کشاورزی استان مدیریت مصرف داشته باشیم البته اجرای این فاز تابع دستاوردهای ما در فاز نخست است.

وی بیان کرد: براساس این سند تا افق ۱۴۰۵، شرکت آب منطقه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۱۶۴ میلیون متر مکعب، انسداد چاه‌های غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای یک میلیون متر مکعب، شرکت آب و فاضلاب در مدیریت مصرف آب شهری و روستای ۹.۵ میلیون متر مکعب، اداره کل صنعت، معدن و تجارت ۱.۵ میلیون متر مکعب و بخش بوستان‌ها و فضای سبز شهری باید ۰.۹ میلیون متر مکعب در مصارف آب خود مدیریت داشته باشند.

سارانی گفت: براساس این سند دستگاه‌های متولی از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۵ موظف هستند سالانه ۲۵.۱۲ میلیون متر مکعب در مصارف خود صرفه‌جویی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه اجرای سند سازگاری با کم‌آبی استان ۳۷.۴ درصد از برنامه مصوب سالانه عقب هستیم بیان کرد: سهم بخش کشاورزی در زمینه کاهش برداشت از منابع آب زیر زمینی ۲۱ درصد عقب است و شرکت آب منطقه‌ای هم در زمینه اصلاح و تعدیل پروانه‌ها ۴۶.۷ درصد عقب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: استحصال آب توسط اداره کل منابع طبیعی استان با اجرای طرح‌های آبخیزداری و عملیات مکانیکی ۱۹ درصد از این برنامه جلو است اما در بخش صنعت و معدن ۹۳ درصد از برنامه تاکنون عقب هستیم.

وی اظهار داشت: در حوزه آب و فاضلاب یعنی سهم آب شهری و روستایی ۱۱ درصد و در بخش الگوی مدیریت مصرف در فضای سبز ۱۷ درصد از برنامه سالانه جلو هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha