ادعای ارتش اوکراین درباره پیشروی در بخش‌های جنوبی/ رد احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای

تهران- ایرنا- مقام‌های نظامی اوکراین مدعی شدند، نیروهای این کشور در جریان ضدحمله خود علیه نیروهای روسیه در حال پیشروی در بخش‌های جنوبی هستند و وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هیچ نشانه‌ای از تصمیم روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، روسیه به طور رسمی پیشروی اوکراین در مراحل اولیه ضدحمله را تایید نکرده و گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته خسارات سنگینی به نیروهای کی‌یف وارد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پیام ویدئویی شبانه خود اظهار داشت: هر سرباز، هر قدم جدیدی که برمی‌داریم، هر متر از خاک اوکراین که آزاد می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

به نوشته رویترز، آخرین گزارش‌ها در مورد ضدحمله اوکراین و «مقاومت ناامیدانه» سربازان روسیه در شرق، در حالی منتشر شد که زلنسکی گفت تحرکات در ضدحمله «مهم‌ترین چیز» است.

هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین در پیامی تلگرامی اعلام کرد که سربازان اوکراینی درگیر اقدامات موثر برای پیشروی در چندین جهت به طور همزمان هستند.

وی اظهار داشت که در شرق اوکراین، نیروهای روسیه برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی از مواضعی که در آن مستقر شده اند، در حال تلاش هستند.

بر اساس این گزارش، نیروهای اوکراینی برای بیرون راندن نیروهای روسی از اطراف شهر ویران شده‌ی باخموت که ماه گذشته به تصرف روسیه درآمد، تلاش می‌کنند.

پیشتر سرهنگ اولکساندر سیرسکی فرمانده نیروی زمینی اوکراین، وضعیت در شرق را با ورود بهترین نیروهای روسیه به باخموت با پشتیبانی توپخانه و هواپیما، دشوار توصیف کرده بود.

شهر باخموت شدیدترین نبردها از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) را شاهد بوده است.

ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که عقب راندن نیروهای روسی در نزدیکی باخموت را آغاز کرده است.

کی‌یف روز پنجشنبه اعلام کرد که پس از گذشت یک هفته از ضدحمله، حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور را بازپس گرفته است.

بلینکن: هیچ نشانه‌ای از تصمیم روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد

در همین حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به خبرنگاران گفت: هیچ نشانه ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته ای وجود ندارد و ایالات متحده دلیلی برای تنظیم وضعیت هسته‌ای خود و افزایش آمادگی نیروهای هسته‌ای نمی بیند.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که روسیه از نظر تئوری می‌تواند در صورت تهدید علیه تمامیت ارضی یا موجودیت خود، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند، اما نیازی به این کار ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha