علی قمصری که به زودی کنسرت مشترکی به میزبانی کاخ سعدآباد با سهراب پورناظری برگزار خواهد کرد در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا اظهار داشت: برخی از خلاءها به سوءمدیریت در بحث آموزش موسیقی برمیگردد. به عنوان نمونه، در مدارس خلاء آموزش موسیقی داریم.
وی افزود: اگر کودکان از کودکی در واحدهای آموزشی با موسیقی آشنا شوند، طبیعتا در بزرگسالی با آگاهی و شناخت بیشتری با این هنر مواجه می شوند و شکل فرهنگ با این روند تغییر میکند.
این نوازنده اظهار داشت: بخشی از خلاء موجود هم در برگزاری کنسرت و به نوعی نگاه به موسیقی برمیگردد.
در خیلی از قطعات یک ساز ایرانی هم نیست و این تیشه به ریشه زدن موسیقی ملی استقمصری گفت: در خیلی از قطعات که از تلویزیون و در دیگر جاها به طور عام و خاص پخش میشود، یک ساز ایرانی هم نیست و این تیشه به ریشه زدن موسیقی ملی است.
مافیا در موسیقی؟!
وی درباره مافیا در موسیقی هم گفت: من نمیتوانم اسم مافیا را در موسیقی به این نسبت دهم اما طبیعتا وقتی عنان و مدیریت موسیقی دست تهیهکنندهها و نه خود موسیقیدانها باشد، موسیقیهایی روی صحنه میروند که صرفا پولساز هستند و اینها بیشتر در سبک پاپ هستند.
موسیقی پاپ زیاد است چون به گیشه اعتماد وجود دارد
وی خاطرنشان کرد: دلیل زیاد شدن موسیقی پاپ این است که در درجه اول اعتماد به تهیهکنندهها و اعتماد تهیهکنندهها به گیشه است و همین سیر معیوبی است.
قمصری گفت: با چنین سیر معیوبی، شکل رفتاری مردم نسبت به موسیقی عوض میشود و نیازی نیست چند سال طول بکشد و تاثیر آن را در چند ماه میبینیم.
فرهنگ شنیداری مردم عوض میشود
وی با بیان اینکه فرهنگ شنیداری مردم با این سیر معیوب عوض میشود، گفت: در قالب تارنواز ایرانی سفرهایی به شهرهای مختلف داشتم.
در سیستان و بلوچستان مردم موسیقی هندی گوش میدهند
وی گفت: به سیستان و بلوچستان که رفته بودم شاهد بودم که موسیقی هندی فقط گوش میدهند.
قمصری افزود: موسیقی بلوچ و سیستانی را که در آنجا اجرا کردم و منتشر شد، برای مردم سیستان و بلوچستان جالب بود که چنین موسیقی اصیل ایرانیشان تا این حد برای جهانیان جذاب و جالب است و به گفته خودشان خیلی تاثیرگذار بود.
نظر شما