احتمال ابقای استولتنبرگ در دبیرکلی ناتو

تهران- ایرنا- با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری نشست سران ناتو در ویلنیوس، احتمال اینکه از ینس استولتنبرگ دبیرکل کنونی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که برای حدود ۹ سال این مسئولیت را برعهده داشته خواسته شود برای چهارمین بار دوره تصدی خود در ناتو را تمدید کند، افزایش یافته است.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از رویترز، اعضای ناتو از بروز تفرقه در میان اعضای این پیمان نظامی در شرایطی که ناتو همچنان نگران سرنوشت جنگ روسیه در اوکراین است، بیم دارند.

به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، دبیرکل کنونی نروژی ناتو که ۹ سال را در این سمت سپری کرده و قرار است در پایان ماه سپتامبر سال جاری از دبیرکلی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی کناره‌گیری کند، از حمایت گسترده‌ای در میان اعضای این پیمان نظامی برخوردار و همچنان به عنوان رهبری موثر در نظر گرفته می‌شود.

این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه مقامات دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نیز از ایده دبیرکلی استولتنبرگ در ناتو برای یک سال دیگر حمایت می‌کنند، افزود: بایدن هم مانند بسیاری از اعضای دیگر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معتقد است دبیرکل کنونی ناتو در دورانی چالش‌برانگیز کار فوق العاده‌ای در رهبری این اتحاد نظامی انجام داده است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که در میان اعضای ناتو بر سر گزینه‌ای واحد برای جایگزینی استولتنبرگ اتفاق نظر وجود داشته باشد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: هر کسی که به عنوان دبیرکل ناتو انتخاب شود، با چالش‌های دوگانه حفظ یکپارچگی اعضای این اتحاد نظامی در موضوع حمایت از اوکراین و در عین حال محافظت در برابر هرگونه تشدید تنش که ناتو را مستقیماً وارد جنگ با روسیه کند، مواجه است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اتمام دوره استولتنبرگ رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (۸ مهر ماه ۱۴۰۲) و اینکه وی قصد تمدید دوران دبیرکلی خود را ندارد، ریاست آتی این پیمان نظامی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و تاکنون هیچ اجماعی بر سر برخی از نامزدهای این سمت در میان اعضای آن دیده نمی‌شود.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو برای حدود ۹ سال مسئولیت دبیرکلی را برعهده داشته است و آخرین باری که دوره دبیرکلی وی تمدید شد، ماه مارس سال گذشته بود که تا پایان سپتامبر ۲۰۲۳ ادامه دارد.

در حالی ناتو در انتخاب جانشین بعدی استولتنبرگ فاقد هرگونه اتفاق نظر لازم است که این پیمان هرچه بیشتر خود را در جنگ نیابتی با روسیه در اوکراین درگیر ساخته و به گفته کارشناسان و تحلیلگران این کرسی ریاست نیازمند فردی سیاستمدار و قدرتمند در روابط همه جانبه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha