طرح‌های دفاعی ناتو تائید نشد

تهران- ایرنا- وزرای دفاع ناتو جمعه شب نتوانستند بر سر طرح‌های جدید دفاعی در مورد نحوه واکنش این سازمان به حمله احتمالی روسیه به ناتو به توافق برسند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: وزرای دفاع اعضای این اتحادیه نظامی این طرح‌های دفاعی را (که اولین طرح‌های دفاعی مطرح شده در این سازمان از زمان پایان جنگ سرد است و به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین مطرح شده است) در نشست دو روزه در بروکسل بررسی کردند و به توافق نهایی بر سر آنها نزدیک‌تر شده‌اند.

در این میان به گفته یکی از دیپلمات‌های حاضر در این جلسه، ترکیه از تصویب متن مکان‌های جغرافیایی از جمله در مورد قبرس جلوگیری کرده است.

این دیپلمات افزود: هنوز فرصت برای یافتن یک راه‌حل برای رسیدن به توافق بر سر این طرح‌های دفاعی قبل از نشست سران ناتو که قرار است در اواسط جولای در ویلنیوس برگزار شود، وجود دارد.

هیات دیپلماتیک ترکیه در ناتو با تاکید بر اینکه اظهار نظر در مورد یک سند محرمانه ناتو اشتباه است، گفت: روند معمول مشاوره و ارزیابی درباره این طرح‌های دفاعی بین اعضای سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی ادامه دارد.

طرح‌های موسوم به منطقه‌ای شامل هزاران صفحه از طرح‌های نظامی محرمانه است که جزئیات چگونگی پاسخ ائتلاف به حمله احتمالی روسیه را نشان می‌دهد.

تنظیم اسناد نشان دهنده یک تغییر اساسی است. این تغییر عبارت از این است که ناتو برای دهه‌ها نیازی به ارائه و تصویب طرح‌های دفاعی در مقیاس بزرگ ندیده بود زیرا در جنگ‌های کوچک‌تری در افغانستان و عراق می‌جنگید و احساس می‌کرد که روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق، دیگر تهدیدی برای اتحاد نظامی ناتو به‌شمار نمی‌آید.

اما در حالی که خونین‌ترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ درست فراتر از مرزهای ناتو در اوکراین در جریان است، این ائتلاف نظامی اکنون هشدار می‌دهد که باید همه برنامه‌ریزی‌ها را قبل از وقوع درگیری با دشمنی مانند مسکو انجام دهد.

ناتو همچنین به کشورهای عضو راهنمایی خواهد کرد که چگونه نیروها و لجستیک خود را ارتقا دهند.

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: با وجود اینکه امروز طرح‌های دفاعی ناتو به‌طور رسمی تأیید نشد اما پیش‌بینی می‌کنیم که تصویب این طرح‌ها، بخشی از مجموعه‌ای از دستاوردهای اجلاس سران ناتو باشد که قرار است در ماه جولای در ویلنیوس برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha