۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۴
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85142236
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تصادف‌های سریالی مرگبار در قزوین و جستجو برای یافتن مقصر

قزوین - ایرنا - وقوع چندفقره سانحه مرگبار جاده ای خاص از جمله واژگونی سه دستگاه اتوبوس در آزادراه‌های قزوین-کرج و قزوین-زنجان و یک تصادف زنجیره‌ای موجب شد تا شورای ترافیک استان قزوین برای بررسی علت این حوادث و پیشگیری از آن به تکاپو بیافتد.

به گزارش ایرنا، قزوین در شاهراه ارتباطی ایران قرار دارد و مسیرهای آزادراهی این استان به ویژه آزادراه قزوین-کرج از پرترددترین راه های کشور به شمار می روند و به همین تناسب نیز آمار سوانح جاده ای در آزادراه های این استان قابل توجه است با این وجود حجم بالای ترددها در یک مسیر نباید دلیل موجهی برای آمار بالای تصادفات باشد.

برای رسیدن به عمق این موضوع باید یادآور شد طول مسیر آزادراه قزوین-زنجان که در محدوده قزوین قرار دارد ۸۰ کیلومتر و به گفته مقامات استانی تنها در یک سال اخیر ۸۲ نفر در این محدوده به دلیل تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند، در مورد آزادراه قزوین-کرج که ۶۵ کیلومتر آن در محدوده استان قزوین قرار دارد نیز همین موضوع صدق می کند و آمار تصادفات در آن قابل توجه است.

با این وجود وقوع چندفقره تصادف پی در پی و خبرساز در آزادراه قزوین-کرج موجب شد تا توجهات برای علت این سوانح و راه های جلوگیری از آن جلب شود.

صبح پنجم خرداد ماه جاری واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا تور گردشگری که گردشگران تهرانی را به مقصد گیلان می برد در آزادراه قزوین-کرج نرسیده به ورودی قزوین با ۲ کشته و ۲۵ مصدوم خبرساز شد.

درست ۱۰ روز پس از این اتفاق و در حوالی همین محدوده یک اتوبوس دیگر که از مبداء تهران به ابهر زنجان در حال حرکت بود واژگون شد که در پی این اتفاق سه تن از هموطنان جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ نفر نیز مجروح شدند.

۲۱ خرداد ماه نیز تصادف زنجیره ای و برخورد ۳۰ دستگاه خودرو با یکدیگر در آزادراه قزوین-کرج حوالی محمدیه گزارش شد که ۲ کشته و ۱۵ مجروح به همراه داشت.

این حوادث در حالی رقم خورد که روزهای قبل از آن و در اردیبهشت ماه نیز نیز شاهد واژگونی یک اتوبوس در ابتدای در عوارضی آزادراه قزوین-زنجان با یک فوتی و ۲۵ مصدوم و یک تصادف زنجیره ای دیگر در آزادراه قزوین-کرج حوالی نیروگاه شهید رجایی بودیم.

تصادف‌های سریالی مرگبار در قزوین و جستجو برای یافتن مقصر

ورود دستگاه قضا و مهلت ۲۰ روزه استاندار بررسی سوانح سریالی آزادراه قزوین-کرج

واژگونی ۲ دستگاه اتوبوس ظرف مدت ۱۰ روز و همچنین تصادف زنجیره ای تقریبا در یک محدوده موجب تشکیل نشست فوق العاده شورای ترافیک استان قزوین شد.

بیشترین سوانح و فوتی های قزوین در آزادراه ها رقم می خورد و باید تمرکز ویژه ای برای کاهس حوادث در این مسیرها داشتمحمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در این نشست به دستگاه های مسوول از جمله راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه یک ضرب الاجل بدهد تا علت این حوادث با دقت بررسی و موشکافی شده تا برای پیشگیری از آنها برنامه ریزی شود.

استاندار قزوین در این نشست گفت: بیشترین سوانح و فوتی های ما در آزادراه ها رقم می خورد و باید تمرکز ویژه ای برای کاهس حوادث در این مسیرها داشته باشیم و پلیس راه نیز باید حضور پررنگ تری در راه های پرتردد و نقاط حادثه خیز داشته باشد.

محمد مهدی اعلایی که رئیس شورای ترافیک استان نیز به شمار می رود در این جلسه همچینن به وضعیت آسفالت آزادراه قزوین-زنجان اشاره کرد و گفت: در این مسیر کیفیت آسفالت نامناسب بود و راهداری در حال اصلاح آن است.

در پی بروز این سوانح دستگاه قضایی هم به ماجرا ورود پیدا کرد، دادستان عمومی و انقلاب محمدیه با صدور نامه ای به مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خواستار ایمن سازی مسیر آزادراه قزوین-کرج در محدوده محمدیه شد و هشدار داد در صورت عدم انجام دستورات، اعلام جرم و برخورد قانونی صورت می گیرد.

تصادف‌های سریالی مرگبار در قزوین و جستجو برای یافتن مقصر

لغزندگی راه ها در زمان وقوع تصادفات اخیر

رئیس پلیس راه قزوین با اشاره به نقش عامل انسانی در سوانح جاده ای اخیر، لغزندگی مسیر را در بوقوع پیوستن این تصادف ها بی تاثیر ندانست.

سرهنگ فرهاد ذاکری منش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در بیشتر تصادفات عامل انسانی دخالت دارد،اظهار کرد: در سوانح پیش آمده اخیر نمی توان از نقش رانندگان به سادگی عبور کرد با این وجود علت دقیق وقوع این حوادث در قالب کارگروهی متشکل از دستگاه ها و نهادهای مسوول در دست بررسی است و تا تکمیل تحقیقات نمی توان علت دقیق را ذکر کرد که آیا خطای انسانی عامل اصلی بوده یا عوامل جاده ای و جوی مانند آسفالت یا لغزندگی مسیر موجب این سوانح شده است.

این مسوول انتظامی گفت: بیشترین سوانح یاد شده در زمان آغاز بارندگی و یا پس از آن که سطح راه لغزنده بوده، بوقوع پیوسته است.

وی افزود: روز گذشته به اتفاق جمعی از مسوولان دفتر فنی و شورای ترافیک استانداری و راهداری از محل وقوع حوادث جاده ای اخیر بازدید به عمل آمد و مقرر شد تا کارشناسان هر دستگاه به طور دقیق به بررسی این سوانح بپردازند و نتایج خود را در نشستی که با حضور استاندار برای تصمیم گیری در رابطه با کاهش سوانح در تیرماه برگزار می شود، اعلام کنند.

شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز در کاهس سوانح نقش مهمی دارد ، اخیرا ۱۵ نقطه حادثه خیز از سوی راهداری قزوین شناسایی شده که باید مرتفع شود

رئیس پلیس راه استان قزوین با بیان اینکه آزادراه قزوین-کرج پرترددترین مسیر آزادراهی استان است اما بیشترین تصادفات ما به آزادراه قزوین-زنجان اختصاص دارد،افزود: شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز در کاهس سوانح نقش مهمی دارد و اخیرا از سوی راهداری ۱۵ مورد نقطه حادثه خیز شناسایی شده که باید مرتفع شود.

این مسوول انتظامی با اشاره به ابزارهای کنترلی پلیس راه برای پیشگیری از سوانح جاده ای،گفت: کنترل وسایل نقلیه مسافربری نظیر اتوبوس از طریق یک سامانه هوشمند انجام می شود و تمام حرکات و رفتارهای راننده تحت کنترل قرار دارد، ضمن آنکه در تمامی پاسگاه های بین راهی نیز دفترچه کار یا ساعت راننده مورد ارزیابی قرار می گیرد و سرعت وسیله نقلیه ثبت می شود.

وی ادامه داد: در مواقع خاص نظیر بارندگی ها، کاهش سرعت در دفترچه ثبت می شود و راننده اتوبوس تا پاسگاه بعدی مجاز نیست با سرعت بیشتر از آن که در دفترچه اش ثبت شده رانندگی کند.

رئیس پلیس راه استان قزوین با بیان اینکه کنترل نامحسوس نیز از دیگر ابزارهای کنترلی و نظارتی به شمار می رود،افزود: برخی اوقات نیز همکاران ما با لباس شخصی و در قالب مسافر از یک مبدا تا مقصد سوار اتوبوس می شوند و رفتار و حرکات راننده را زیرنظر می گیرند و در صورت وقوع تخلف موارد لازم را ثبت و به تناسب آن به راننده تذکر داده یا وی را جریمه می کنند.

سرهنگ ذاکری منش در ادامه به نقش روشنایی و نور در تامین امنیت راه ها و پیشگیری از تصادفات نیز اشاره کرد و گفت: در کمیته ایمنی راه ها، موضوع روشنایی حذف شده با این وجود تامین روشنایی مطلوب در راه ها در کاهش تصادفات نقش موثری دارد.

رئیس پلیس راه استان قزوین در ادامه با اشاره به وجود ۴۵ دوربین ثبت سرعت در مسیرهای ارتباطی قزوین،گفت: تمامی این دوربین ها فعال هستند و سرعت خودروهای عبوری به ۲ شکل میانگین و لحظه ای ثبت و ضبط می کنند.

تصادف‌های سریالی مرگبار در قزوین و جستجو برای یافتن مقصر

آزمایش آسفالت آزادراه قزوین-کرج در پی تصادف های سریالی اخیر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در پی این اتفاق از بررسی و آزمایش وضعیت آسفالت آزادراه قزوین-کرج خبر داد، البته او اشاره کرد که ترمز یکی از اتوبوس های واژگون شده دارای نقص فنی بوده و همچنین سرعت آن نیز بالاتر از حد مجاز بوده است.

جواد حق لطفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال دستور استاندار قزوین برای بررسی سوانح پیش آمده اخیر به این موضوع ورود پیدا کرده ایم و آسفالت مسیرهای حادثه را برای آزمایش به آزمایشگاه مکانیک خاک ارسال کردیم تا از نظر وضعیت ایمنی و میزان لغزندگی مورد آزمایش قرار بگیرد.

این مسوول با بیان اینکه طبیعی است در حین بارندگی مسیرها لغزنده می شود و رانندگان باید سرعت خود را کاهش داده و با دقت بیشتری رانندگی کنند،افزود: آنطور که دوربین های راهداری ثبت کرده اند و از شوادهد پیداست سرعت اتوبوس واژگون شده در حادثه اخیر آزادراه قزوین-کرج ۲ برابر حد مجاز و میانگین سرعت نیز ۹۵ کیلومتر بوده که برای شرایط بارندگی سرعت بالایی است در حالی که اخرین پاسگاه بین راه در دفترچه صورت وضعیت راننده ، سرعت مجازی که باید این خودرو حرکت می کرده را ۶۰ کیلومتر قید کرده است.

وی اظهار کرد: سیستم ترمز یکی از اتوبوس های واژگون شده نیز ظاهرا دچار نقص فنی بوده و ۵۰ درصد عمل می کرده است که البته باید مورد بررسی دقیق بگیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: موضوع لغزندگی مسیر که در حوادث اخیر به آن اشاره می شود و نقش آن در بروز حوادث در دست بررسی است اما لغزندگی آسفالت و میزان آن با چشم قابلیت اندازه گیری ندارد و باید در آزمایشگاه های تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد که این کار از سوی کارشناسان راهداری و مهندسان مشاور در حال انجام است.

تصادف‌های سریالی مرگبار در قزوین و جستجو برای یافتن مقصر

تشکیل ۲ کارگروه برای بررسی حوادث جاده ای اخیر در آزادراه قزوین-کرج

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز با اشاره به تشکیل ۲ کارگروه برای بررسی علت حوادث جاده ای اخیر،گفت: برای کاهش تصادفات در آزادراه های قزوین برنامه کوتاه، میان و بلند مدت داریم.

مهدی رجحانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طی یک ماه اخیر شاهد چندین فقره سانحه جاده ای با شدت بالا و خاص از جمله واژگونی ۲ دستگاه اتوبوس و چند فقره تصادف زنجیره ای در آزادراه قزوین-کرج بودیم که منجر به ورود مدیریت ارشد استان برای ریشه یابی و تلاش به منظور پیشگیری از تکرار این سوانح شد.

این مسوول با بیان اینکه با تشکیل کارگروهی متشکل از اداره کل فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری، راهداری و پلیس راه علت این سوانح در دست بررسی است،افزود: یک کارگروه نیز با حضور دستگاه های امدادی شامل هلال احمر و اورژانس در رابطه با نحوه امدادرسانی در این سوانح تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه پس از نتایج بررسی ها یک پروژه بهبود وضعیت تعریف و اجرایی می کنیم،افزود: برنامه های ما برای کاهش سوانح در مسیرهای آزادراهی استان از جمله قزوین-کرج شامل سه برنامه کوتاه،میان و بلند مدت خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه مسیرهای آزادراهی استان قزوین از پرترددترین راه های کشور به شمار می روند با این وجود باید تلاش کنیم تا هیچ حادثه ای در آنها به وقوع نپیوندد، اظهار کرد: تلاش می شود اعتبارات لازم برای ارتقای امینی راه ها و اصلاح نقاط حادثه خیز جذب و تخصیص داده شود.

رهاورد:

تصادفات جاده ای سالانه هزاران میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می کند، البته درد و آلام روحی و روانی این حوادث بر خانواده و اطرافیان فوتی ها و مجروحان حوادث نیز قابل اندازه گیری و سنجش نیست اما بدون شک تاثیر روانی مخربی را بر خانواده حادثه دیدگان و حتی جامعه می گذارد.

بر اساس اعلام مسوولان، خسارات سوانح جاده ای در ایران معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی است که آمار سرسام آوری محسوب می شود،

ارتقای ایمنی راه ها و رفع نقاط حادثه خیر، کنترل و نظارت هوشمند و بیشتر پلیس راه بر وسایل نقلیه به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی و ارتقای فرهنگ ترافیک و رانندگی ایمن از مواردی است که برای کاهش سوانح جاده ای باید در دستور کار دست اندرکاران قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha