۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۶:۳۲
کد خبرنگار: 2451
کد خبر: 85141877
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آبرامچنکو : روسیه به رغم نبود منفعت به دلیل بشر دوستانه صادرات غلات را ادامه می دهد

تهران -ایرنا - ویکتوریا آبرامچنکو معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه گفت که مسکو هیچ منفعتی از مشارکت در قرارداد غلات برای خود نمی بیند، اما به انجام وظیفه بشردوستانه صادرات مواد غذایی را ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا ، ابرامچنکو در مصاحبه با تاس افزود، ما به رغم نبود مزیتی برای فدراسیون روسیه به تمام تعهدات خود در باره صادرات غلات عمل می کنیم.

وی ادامه داد: ما درک می کنیم که عرضه مواد غذایی مازاد در بازارهای خارجی شرکا ، کشورهای دوست و در حال توسعه بسیار ضروری است. بنابراین، در زمینه تامین مواد غذایی به نقش انسان دوستانه خود عمل خواهیم کرد.

معاون نخست وزیر یادآور شد که این معامله از دو بخش تشکیل شده است. اولین مورد صادرات بدون مانع محصولات کشاورزی کی یف از طریق بنادر اوکراین است که بطور کامل در حال اجرا است.

وی گفت که در مورد بخش دوم هیچ یک از شرایط برای اتصال بانک کشاورزی روسیه Rosselkhozbank به SWIFT، حذف تمام محدودیت های لجستیک و بیمه محموله های روسیه رعایت نشد.

این مقام روسیه افزود: قول هایی وجود داشت، روند مذاکرات کاملا فعال بود، اما متاسفانه تا کنون هیچ نتیجه ای نداشته است.

آبرامچنکو تاکید کرد: رئیس جمهور یک روز قبل در مورد چشم انداز توافق غلات صحبت کرده است. و او بطور خلاصه آنچه را که سایر کشورها با ما انجام دادند، بیان کرد.

ماه جولای سال گذشته معاهده‌ای بین روسیه و اوکراین با حضور ترکیه و نمایندگان سازمان ملل در استانبول برای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه امضاء شد که هدف اصلی آن جلوگیری از بحران مواد غذایی در جهان بود. آخرین بار این معاهده در ماه نوامبر به مدت ۱۲۰ روز تمدید شد که تا ۱۸ ماه مارس سال جاری اعتبار داشته است.

مقام‌های روسیه می‌گویند، هرچند صادرات این کشور از دریای سیاه بطور مستقیم از سوی غرب جلوگیری نمی‌شود ولی تحریم‌های مربوط به بیمه و مسائل مالی پرداختی موجب کند شدن صادرات کود و غلات این کشور شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که کشورش در حال بررسی خروج از توافق صادرات غلات دریای سیاه است.

وی در نشستی با حضور خبرنگاران حوزه نظامی افزود که بیشتر غلات اوکراین، بر خلاف توافقات، به کشورهای کاملاً مرفه اتحادیه اروپا می‌رود.

پوتین تاکید کرد: ما از این موضوع آگاه هستیم. به منظور حمایت از کشورهای در حال توسعه و دوستانمان و برای لغو تحریم‌ها بر بخش کشاورزی روسیه با این توافق موافقت کردیم. ما یک بار دیگر فریب خوردیم "

وی ادامه داد، تقریباً هیچ محموله غلات اوکراینی به کشورهای آفریقایی نمی‌رسد.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره این اظهارات رئیس جمهوری روسیه گفت: در مورد صادرات غلات و کود روسیه، باید بگویم که ما در پیشبرد این توافق به موفقیت هایی دست یافته ایم. برخی از موانع باقی مانده است. ما تمام اهرم های قدرت را برای تسهیل صادرات کود غلات روسیه که تحت تحریم ها نیست، در اختیار نداریم.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: سازمان ملل هیچ نظارتی بر قراردادها ندارد. ما درگیر تنظیم قراردادهای تجاری نیستیم.

دوجاریک در عین حال گفت: اهمیت این ابتکار قبلاً به وضوح در کاهش قیمت جهانی مواد غذایی، بویژه غلات، دیده شده است. دریافت‌کنندگان بزرگ غلات اوکراین شامل چین، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا، هلند، مصر، بنگلادش، اسرائیل، پرتغال و تونس می شود. بنابراین این غلات در مقاصد مختلف ارسال شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha