۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۳۷
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85141769
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پوتین خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان روسیه و الجزایر شد

تهران-ایرنا- ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه خواستار افزایش استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان روسیه و الجزایر شد.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس" رییس جمهور روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت و گو با عبدالمجید تبون همتای الجزایری خود این اظهارات را بیان و خاطرنشان کرد که «سال‌های متمادی الجزایر همواره در میان شرکای تجاری بزرگ روسیه در قاره آفریقا بوده است.»

وی گفت: تنها در سه ماهه نخست سال جاری، رشد حجم مبادلات تجاری میان دو کشور بالغ بر 73 درصد بوده است و تجارت متقابل محصولات کشاورزی دو برابر شده است.

رهبر روسیه گفت: بدون شک، همکاری برای گسترش استفاده از ارزهای ملی میان دو کشور مهم است و این امر به حفاظت از تجارت دوجانبه در برابر نفوذ کشورهای ثالث و وضعیت منفی در بازارهای ارزی جهان را کمک می‌کند.

رئیس جمهوری روسیه پیش از این به مجمع بازرگانی بریکس گفت که پنج اقتصاد نوپدید درون این گروه شامل روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، باید سامانه ذخیره‌سازی بین المللی بر اساس سبد پول‌های رایج بریکس، ایجاد کنند. گر چه ایجاد نظام پولی برای اعضا شاید سال‌ها طول بکشد، اما نتیجه پایانی ممکن است ایجاد تعادلی میان نظام غربی وابسته به دلار و سبد پولی بریکس باشد.

بریکس یک انجمن غیررسمی متشکل از بزرگ‌ترین اقتصادهای در حال رشد و توسعه جهان است که در ۲۰۰۶ برای تقویت همکاری میان این کشورها و یافتن و در پیش گرفتن رویکرد مشترکی در برابرچالش‌های اقتصادی جهان، تاسیس شد.

اندیشکده آمریکایی "مؤسسه کوئینسی " نیز می‌گوید: به نظر می‌رسد دلارزدایی روندی توقف‌ناپذیر باشد؛ زیرا کشورهای سراسر جهان به دنبال کاهش وابستگی خود به ارز آمریکا هستند.

به اعتقاد این اندیشکده آمریکایی، انگیزه اصلی برای دلارزدایی، استفاده دولت آمریکا از ارز خود به‌عنوان سلاح، از طریق تحریم‌ها است؛ این موضوع بر ۲۹ درصد اقتصاد و ۴۰ درصد ذخایر نفت جهان تأثیر می‌گذارد.

کشورها، به‌ویژه کشورهای واقع در جنوب کره زمین، در حال کاهش ذخایر دلاری خود، تسویه مبادلات فرامرزی با ارزهای غیردلاری و بررسی شکل‌گیری سازوکارهای تسویه چندجانبه جدید هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha