چین: یک افغانستان توسعه یافته و باثبات برای کل منطقه مفید است

تهران- ایرنا- رسانه های چینی در رابطه با فصل جدید روابط بین پکن و حکومت سرپرست طالبان می گویند: مردم افغانستان می دانند که چین می تواند صادقانه با آنها در بخش های مختلف همکاری و رویاهای دیرینه آنها را به واقعیت تبدیل کند و با تبدیل افغانستان به یک کشور توسعه یافته، باعث صلح و ثبات در منطقه آسیای مرکزی شود.

به گزارش ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، رسانه های چینی با تاکید بر فصل جدید روابط چین و حکومت سرپرست طالبان اعلام کردند که پکن با سرمایه گذاری در افغانستان، بدنبال ایجاد کشوری توسعه یافته و با ثبات است.

روزنامه گلوبال تایمز در این رابطه نوشت: در طول ۲۰ سال حضور آمریکا و نیروهای متحدش در خاک افغانستان و با وجود ادعای هزینه کردن میلیاردها دلار در این کشور، شاهد زیر ساخت‌های نامناسب و ناامنی در این کشور هستیم.

این روزنامه افزود: واشنگتن در طول این ۲۰ سال، با نادیده گرفتن بخش های کشاورزی، انرژی، آموزش و بهداشت افغانستان و فقط با حمایت از برخی مقامات دولتی سابق افغانستان، کشوری فقیر به وجود آورده است.

روزنامه گلوبال تایمز نوشت: با خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان فصلی جدید در روابط بین چین و حکومت سرپرست افغانستان به وجود آمد؛ روابط برد- برد به منفع دو کشور است.

«وانگ یو» سفیر چین در کابل در دیدار با مقامات حکومت سرپرست طالبان ضمن ابراز تمایل برای تقویت روابط دوجانبه، تجارت و ترانزیت با افغانستان، بر همکاری های چین در بخش های آموزشی و بخش های بهداشت و درمان تاکید کرد.

چین با سرمایه گذاری در معادن این کشور علاوه بر توسعه افغانستان، منابع مورد نیاز خود را بدست می آورد و همچنین افغانستان با دارا بودن مناطق کوهستانی و منابعی چون آب، باد، خورشید، نفت و گاز، فرصت بزرگی را برای سرمایه گذاران چینی فراهم می کند تا در تولید برق کم هزینه و با تولید بالا مشارکت کنند.

علاوه بر این، کشاورزی یکی دیگر از بخش های امیدوار کننده برای صنعتگران چینی برای سرمایه گذاری و صادرات محصولات با کیفیت بالا به بازار جهانی است. در بخش آموزش، چین با اعطای بورسیه تحصیلی در رشته های فناوری، زراعت و سایر بخش های نوآورانه می تواند زمینه خودکفایی افغانستان را در آینده نزدیک فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha