۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۴۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85140709
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شبکه ملی اطلاعات در روستاهای خراسان جنوبی گسترش یافت

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: دسترسی مردم در مناطق روستایی و محروم به شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشته است و در حال حاضر ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت عصر چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه دولت الکترونیک خراسان جنوبی افزود: اقدامات خوبی در ۲ سال اخیر برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشور و استان رقم خورده است.

وی تاکید کرد: تلاش شود تا پایان سال جاری تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که اقدامی جهادی و ارزشمند است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای سایت‌های ارتباطی که هزینه‌های زیادی دارد با همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی دنبال شود و با تعاملات بین دستگاهی این اقدام به خوبی قابل انجام است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی استان تجهیزات ارتباطی و خدمات فناوری خود را از شرکت‌های بومی استان خریداری کنند و خرید محصولاتی که در داخل وجود دارد از شرکت‌های خارج استان ممنوع است.

قناعت گفت: باید برای این مساله راهکارهای قانونی را اجرا کنیم تا دستگاه‌های اجرایی مجاب و محدود به خرید تجهیزات داخل استان باشند و راهکارهای اجباری، محدود کننده و برخوردی لازم توسط دستگاه‌های متولی به شورای برنامه‌ریزی استان ارائه شود.

وی عنوان کرد: جوانان استان کارهای ارزشمندی در این خصوص انجام داده‌اند اما دستگاه‌های اجرایی به جای تامین نیاز خود از داخل استان، آن را از استان‌های دیگر تهیه می‌کنند و اگر با خرید محصولات و خدمات این شرکت‌ها از آنها حمایت نکنیم، احتمال مهاجرت به سایر نقاط کشور وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی درباره راه‌اندازی پارک فاوا در استان گفت: در صورت وجود ساختمان مازاد، آن را برای راه‌اندازی این پارک اختصاص خواهیم داد و در صورت نبود ساختمان علاوه بر تامین زمین، اعتبار موردنیاز برای ساخت را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین از مسئولان متولی خواست آموزش‌های لازم را در راستای ارتقای دولت الکترونیک در دستور کار قرار دهند و افزود: با اجرای شبکه ملی ارتباطات، نباید در زمینه ارتباط‌گیری بین دستگاه‌های اجرایی مشکلی باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: در دولت سیزدهم ۲۵۱ روستای استان با اعتبار ۳۱۰ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

مصطفی بهی اظهار داشت: برای اتصال این تعداد روستا از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۵۱ سایت جدید احداث شده و ۹۲ سایت تلفن همراه ارتقا یافته است.

شبکه ملی اطلاعات در روستاهای خراسان جنوبی گسترش یافت

وی افزود: وضعیت اتصال روستاهای استان خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات در این مدت از ۵۷ درصد به ۸۰ درصد رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین ایجاد ۹۷ سایت جدید و ارتقای ۳۲ سایت را تا پایان سال جاری در دستور کار داریم و هدف‌گذاری شده که شاخص اتصال روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال به ۹۵ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه وسعت زیاد و تراکم پایین جمعیت خراسان جنوبی ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را هزینه‌بر می‌کند گفت: اگرچه این مشکلات روند کار را کُند می‌کند اما دلیلی برای اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات نیست.

بهی بیان کرد: به عنوان مثال گاهی برای اتصال اینترنت یک روستای دورافتاده و کم جمعیت چهار تا پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر همه شهرهای استان از اینترنت نسل سوم و چهارم برخوردارند و راه‌اندازی ۲ سایت جدید ایرانسلی اینترنت نسل پنجم با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری در شهر بیرجند در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: همچنین ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان زیر پوشش شبکه تلفن همراه هستند و برای ۱۰ درصد باقیمانده برنامه ابلاغی به اپراتورها داریم.

وی اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۲۹۹ هزار مشترک ثابت داریم و ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۶.۶۲ درصد، ضریب تلفن همراه ۱۵۲.۹۶ درصد، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ۱۳ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار ۱۰۹.۲۹ درصد است.

بهی افزود: ۳۱۳ کیلومتر فیبر نوری برای ارتقای کیفی ارتباطات در شهرستان نهبندان احداث می‌شود که ۵۰ روستا با جمعیت سه هزار خانوار از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد و برای اجرای فیبر نوری در روستاهای نوده علیا و شورکه شهرستان سربیشه نیازمند همراهی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هستیم.

وی گفت: ۱۰۰ دفتر پیشخوان خدمات‌رسان، ۲۳ دستگاه تی سی تی، ۱۹۵ واحد پستی و ۱۵۱ باجه پستی در خراسان جنوبی وجود دارد و سال گذشته گزارش شکایات از حوزه ارتباطات استان ۳۰ درصد کاهش یافت.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: هزینه‌های نامتعارف اجرای سایت‌های ارتباطی در نقاط بهینه، افزایش میزان سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی، افزایش هزینه‌های اجاره بها و عوارض شهرداری درخصوص سایت‌های تلفن همراه از چالش‌های حوزه ارتباطات است.

وی افزود: مردم در مورد امواج دکل‌ها و آنتن‌های تلفن همراه نگرانی نداشته باشند زیرا نصب این تجهیزات در نقاط شهری و روستایی ضرری ندارد و دکل‌های ارتباطی و مخابراتی این استان طبق استانداردهای روز دنیا تامین و نصب شده‌اند لذا تشعشعات آنها بسیار کمتر از حد استاندارد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha