۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85140099
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با زنگ زرد گندم در حدود ۱۰ هزار هکتار اراضی لرستان انجام شد

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: عملیات مبارزه با "زنگ زرد" امسال در سطح ۹ هزار و ۹۶۲ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم و جوی استان انجام شده است.

"کامران پیرزادی" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ما مبارزه با زنگ زرد گندم با توجه به نوع پراکندگی و گستردگی این آفات در برخی شهرها بیشتر انجام شد و در برخی مناطق نیز اصلا صورت نگرفت اظهار کرد: بیشترین عملیات مبارزه با زنگ زرد در سطح سه هزار و ۴۹۹ هکتار اراضی بروجرد، پس از آن یکهزار و ۴۱۰ هکتار زمین های پلدختر، یکهزار و ۲۶۰ هکتار کوهدشت، یکهزار و ۱۸۷ هکتار سلسله و یکهزار و ۳۰ هکتار در رومشکان بوده است.

وی تصریح کرد: زنگ زرد از مخرب ترین بیماری های برگی گندم محسوب می شود که در صورت شرایط آب و هوایی مساعد و کشت ارقام حساس، خسارت جبران ناپذیری به محصول وارد می کند بنابراین تشخیص صحیح عامل بیماری زا و مبارزه به موقع با آن، اساسی ترین اقدام برای مدیریت این بیماری است.

پیرزادی گفت: امسال عملیات مبارزه با زنگ زرد گندم و جو در ۶۴۴ هکتار زمین کشاورزی خرم آباد، ۲۴۷ هکتار در چگنی، ۶۲۰ هکتار در دورود و ۶۵ هکتار در ازنا انجام شد.

وی ادامه داد: زنگ زرد گندم در بهار معمولا زودتر از سایر زنگ های غلات ظاهر می شود و به تدریج دست به دست هم داده و به صورت خطی یا نواری به موازات رگبرگ ها، هر دو سطح برگ را فرا می گیرد و دانه خوشه های آلوده بی اندازه کوچک، چروکیده، فاقد نشاسته و غیر قابل استفاده می شود.

سال زراعی ۱۴۰۰، ۱۲۳ هزار تن گندم از کشاورزان لرستانی خریداری شد که این عدد سال گذشته به ۲۷۰ هزار تن رسید و بنابراعلام سازمان جهاد کشاورزی، امسال به ۳۴۰ هزار تن افزایش می یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha