۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85140024
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

الزام بکارگیری نمادهای صنایع دستی در نمای ساختمان‌های شیراز

شیراز - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به پیگیری‌های مداوم این اداره‌ کل در نشست با شورای اسلامی شهر شیراز، اعلام کرد: بر اساس مصوبه این شورا ساختمان‌های نوساز ملزم به استفاده از یکی از نماد های صنایع دستی در نمای بیرونی یا داخلی خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد احمدی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود این تصمیم تأثیر بسزایی در اشتغالزایی و رونق فعالیت‌های صنایع دستی شیراز دارد.

وی یادآور شد: هر چند این مصوبه برای همه ساختمان‌ها است اما بر اجرای آن در ساختمان‌های تجاری تاکید بیشتری می‌شود.

اعطای تسهیلات مشاغل

این مقام مسوول یاد آور شد: با ابلاغ تسهیلات مشاغل خانگی، از اسفندماه گذشته تا کنون ۳۷ میلیارد تومان به فعالان این حوزه در استان پرداخت شد. این در حالی است که در ۴۰ سال گذشته اعتبارات مشاغل خانگی صنایع دستی به بیش از ۱۰ میلیارد تومان نرسیده است.

وی بیان کرد: تا کنون ۹۰۰ پرونده برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های استان فارس معرفی شده‌اند و این روند تا تیرماه ادامه دارد.

احمدی از رفع مشکل پذیرش خانه‌های بافت تاریخی به عنوان وثیقه خبر داد و گفت: پیش از این بانک‌ها با این استدلال که سال ساخت این خانه‌ها بیش از ۲۰ سال است، از پذیرش آن خودداری می‌کردند که با پیگیری از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این مساله حل شد.

وی اضافه کرد: از سهمیه ۶۰۰ نفری بیمه صنعتگران صنایع دستی استان فارس تاکنون پرونده ۵۸۰ نفر به مرکز ارجاع و کارشناسی شده تا بزودی به استان ابلاغ شود.

الزام بکارگیری نمادهای صنایع دستی در نمای ساختمان‌های شیراز

هفته صنایع‌دستی، رونمایی از نخستین محله هنرهای سنتی تا ثبت اولین خاتم

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس عنوان کرد: آغاز به کار نخستین مدرسه گره چینی فارس، رونمایی از اولین محله صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در بالاکفت، افتتاح غرفه‌های دائمی عرضه تولیدات صنایع دستی در تخت جمشید و سه نقطه شیراز و ثبت برند سرو ناز خاتم در شیراز از جمله برنامه‌های هفته صنایع دستی در فارس است.

احمدی یادآور شد: تا کنون ۱۱ برند صنایع دستی استان فارس به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۶ غرفه صنایع دستی دائمی تخت جمشید در اختیار ۱۶ کارگاه قرار می‌گیرد که محرک اشتغال دستک ۵۰ فعال این حوزه است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در زمان حاضر ثبت نشان جغرافیایی جوک، و گلیم پارچه‌ای داراب و قلاب سنگ سپیدان پیگیری می‌شود.

اعلام آمادگی ۵۰ خانه میراثی و فرهنگی در بافت قدیم شیراز برای ایجاد خانه کارگاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه این نشست گفت: بافت تاریخی شیراز به دلیل گذراندن دوره‌های تاریخی گوناگون و معماری خاص از ارزشمندترین بافت‌های ایران است.

سید موید محسنی راد با اشاره به آسیب‌های کنونی بافت تاریخی شیراز افزود: احیای این بافت با استفاده از مشارکت بخش خصوصی و دادن کاربری فرهنگی و صنایع دستی بهترین راه صیانت از این بافت است.

وی ادامه داد: تا کنون ۵۰ پلاک برای ایجاد خانه کارگاه اعلام آمادگی کرده است.

محسنی راد مهمترین موانع رونق صنایع دستی استان فارس را تجاری و کاربردی نبودن تولیدات این حوزه دانست و تاکید کرد: هنرمندان فارس باید بگونه‌ای تولید کنند که بتواند در سبد خرید قشرهای مختلف جامعه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha