هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خراسان‌شمالی خسارت وارد شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سرمازدگی، بارش باران و جاری شدن سیل از ابتدای سالجاری تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی این خطه خسارت وارد کرد.

محمدجواد تشکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این میزان ۶۵۰ میلیارد تومان مربوط به خسارت سیل و ۶۵۰ میلیارد تومان نیز مربوط به سرمازدگی و سایر موارد بوده است.

وی افزود: بخش کشاورزی این استان در سال زراعی گذشته در مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ناحیه حوادث مختلف خسارت دید که پنج هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان مربوط به خسارت خشکسالی و سایر نیز مربوط به سرمازدگی و سیل بوده است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: خسارت خشکسالی نیز مربوط به کاهش تولید در بخش زراعی، باغی و دامی است.

وی تصریح کرد: خشکسالی به کاهش منابع‌آبی از جمله قنوات، خشک شدن چشمه ها و تاسیسات زیر بنایی در بخش کشاورزی استان نیز خسارت وارد کرد که میزان خسارت‌ آن توسط کارشناسان در دست بررسی است.

تشکری یادآور شد: با توجه به خشکسالی و کاهش منابع آبی نیاز است که درختان و گیاهان را با تغذیه درست نسبت به حوادث غیر مترقبه مقاومتر کرد.

وی بر اجرای طرح اصلاح الگوی کشت نیز تاکید کرد و افزود: اجرای این طرح باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد و نسبت به نوع کشت گیاهان و ارقام حساس باشند تا از ناحیه حوادث خسارت کمتری ببینند.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: گسترش گلخانه ها و محیط‌های بسته از دیگر روش های مقابله با بحران های طبیعی است و این مدل از کشت از سرمازدگی جلوگیری می کند.

وی بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت‌ها بیان کرد و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود اعم از زراعی، باغی و حتی دامی را تحت پوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان، حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

به گزارش ایرنا، بارش باران از شامگاه پنجشنبه هفته گذشته خراسان شمالی را فرا گرفت و موجب آبگرفتگی معابر شهر بجنورد شد و در اراضی و مزارع کشاورزی و تاسیساست آب و فاضلاب استان خسارت به بار آورد.

حوادث غیر مترقبه در سال ۱۴۰۰ نیز هشت هزار و ۹۵۹ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی وارد کرد که ۱۳ درصد آن از ناحیه سرما بود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنندو از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری استان نیز ۴۴ درصددر روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.

۳۷ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی فعال هستند و به طور میانگین هر کشاورز استان ۳.۵ هکتار زمین دارد که این شرایط، وضعیت کشاورزی را برای ۸۲ هزار بهره‌بردار به امری میعشتی تبدیل کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha