۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85139985
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عشایر خراسان جنوبی چهار هزار و ۸۷۴ تن محصولات دامی تولید کردند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: عشایر استان از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار و ۸۷۴ تن انواع محصولات دامی و لبنی تولید کردند که از این مقدار ۲ هزار و ۲۲۱ تن شیر گوسفند بوده است.

محمد ابراهیم ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین ۹۶۹ تن شیر شتر و ۳۲۹ تن شیر گاو در این مدت تولید شده است.

وی عنوان کرد: عشایر منطقه از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۵۵ تن انواع گوشت را تولید کرده‌اند که از این مقدار ۱۹۴ تن گوشت شتر، ۱۹ تن گوشت گاو و ۷۴۲ تن گوشت گوسفند است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به تولیدات دامی عشایر گفت: امسال ۳۳۰ تن پشم به ارزش هشت میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و ۷۰ تن کرک به ارزش ۴۹ میلیارد تومان تولید شده است.

وی اضافه کرد: پشم‌چینی عشایر استان در ۲ نوبت بهار و پاییز انجام می‌شود و این کار به خنک نگهداشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت دام کمک می‌کند که سال گذشته عشایر موفق شدند در ۲ نوبت برداشت، ۵۲۰ تن پشم و ۸۰ تن کرک و مو برداشت کنند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز مشابه سال گذشته عملکرد داشته باشند.

ابراهیمی افزود: قیمت پشم و کرک در سال جاری مناسب است و پشم کیلویی ۱۴ هزار تومان و کرک و مو هر کیلوگرم ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه تعداد دام سبک عشایر استان حدود ۹۰۰ هزار راس است گفت: بخشی از پشم تولیدی به مراکز صنعتی و عمده آن در تولید صنایع دستی همچون بافت قالی، جاجیم، گبه و گلیم استفاده می‌شود، کرک نیز در بافت پلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: پشم‌چینی گوسفندان طبق رسوم عشایر توسط افراد مجرب انجام می‌شود تا بتوانند بهترین برداشت را داشته باشند.

وی اظهار داشت: پشم‌چینی زودهنگام ممکن است دام را در معرض شرایط نامساعد محیطی قرار دهد و پشم‌چینی دیر هنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می‌برد لذا مشکلاتی در راستای رشد و تولید برای دام ایجاد می‌کند.

ابراهیمی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری ۳۰ هزار متر مکعب آبرسانی سیار و ۳۰۰ دستگاه پنل خورشیدی نیز بین عشایر توزیع شده است.

عشایر خراسان جنوبی ۹۲۱ هزار و ۹۲۸ راس دام را پرورش می‌دهند که از این تعداد ۸۹۴ هزار و ۵۴۱ راس دام سبک و ۲۷ هزار و ۳۸۷ راس دام سنگین هستند.

همچنین ۸۰ درصد عشایر این استان در شهرستان‌های مرزی و نقاط صعب‌العبور مستقر هستند و در مجموع ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی را جامعه عشایری تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha