سفیر روسیه  در قطر از آمادگی دو کشور برای همکاری در پروژه کریدور شمال-جنوب خبر داد

تهران- ایرنا- دمیتری دوگدکین سفیر روسیه در قطر گفت که مسکو و دوحه آماده همکاری در پروژه «کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب» هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، دوگدکین سه‌شنبه در سخنانی به مناسبت «روز روسیه» در دوحه گفت: ما آماده‌ایم مشترکا پروژه‌های زیرساختی بلندپروازانه از جمله کریدور شمال-جنوب را اجرا کنیم.

وی به اظهار کرد که ایجاد یکی از شاخه‌های این کریدور در دستور کار روسیه و قطر قرار دارد.

کریدور شمال-جنوب یک شبکه گسترده بین‌المللی است که حدود چهار هزار و ۵۰۰ مایل (هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر) طول دارد و سنت پترزبورگ روسیه را از طریق ایران به مومبای در هند متصل می‌کند.

به گفته کارشناسان، مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور شمال-جنوب با بهره‌گیری از ظرفیت ایران، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد.

این کریدور جایگزینی برای مسیری دریایی است که اروپا را از طریق کانال سوئز به کشورهای خلیج فارس و اقیانوس هند متصل می‌کند.

کریدور شمال-جنوب شامل سه مسیر است: مسیر ترانس خزر که از خطوط ریلی و بندرها استفاده می‌کند؛ و مسیرهای زمینی شرقی و غربی.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری اسلامی ایران و روسیه ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) توافقنامه‌ای برای ایجاد خط ریلی رشت-آستارا که بخشی از این کریدور است، امضا کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha