حمید شاه‌آبادی: نسل جدید را باید با متون کهن آشنا کنیم

تهران- ایرنا- معاون اسبق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: برای ارتباط نسل جدید با متون کهن لازم است اثر هنری مخاطب را درگیر کند اتفاقی که نمایش «هفت خوان اسفندیار» آن را رقم می‌زند.

حمید شاه‌آبادی که به تماشای نمایش «هفت خوان اسفندیار» نشسته بود در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، از این نمایش به عنوان اثری زیبا نام برد و اظهار داشت: هفت خوان اسفندیار نکات مثبت بسیار زیادی دارد. اینکه ما در این بازه زمانی برای مخاطب امروز از متون کهن نمایش داشته‌ باشیم کار ارزنده است مضاف بر اینکه با شیوه‌های جدیدتری و مدرن‌تر این قصه ها را روایت کنیم.

وی افزود: برای ارتباط نسل جدید با متون کهن قطعاً لازم است اثر هنری مخاطب را درگیر کند. نمایش هفت خوان اسفندیار به کارگردانی حسین پارسایی هم از این ویژگی برخوردار است.

این مدیر فرهنگی گفت: نمایش هفت خوان اسفندیار به طور جدی از ظرفیت‌های فرم استفاده کرده و اثر سنگین و پرتلاشی است. ویژگی مهم آن این است که چطور توانسته در ذهن مخاطب باقی بماند.

معاون اسبق هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما آثار تولیدی زیادی داشتیم که هر کدام پیام مستقیم ارزشمندی داشته است اما اینکه اثر ماندگار باشد و برای سال‌ها در ذهن بماند، مستلزم سرمایه‌گذاری بزرگی است.

شاه‌آبادی گفت: این نمایش توانسته است با مخاطب ارتباط برقرار کند و غیرت و داشته‌های بزرگ و نگاه پهلوان محور و پهلوان سالار ایرانی و غیرت ملی و صیانت از مرزهای کشور را در تار و پود فرهنگ ایرانی به مخاطب منتقل کند.

وی با بیان اینکه کاش بتوانیم این گونه آثار را شبیه‌سازی با وضع امروز کنیم، افزود: اگر اسفندیار افسانه‌ای است که در شاهنامه نوشته شده، حاج قاسم سلیمانی، یک واقعیت امروز ماست که بستر این حرکت را در کشور فراهم کرده و همچنان برای کشور قهرمان همیشگی است. این قهرمان‌ها و پهلوان‌ها بودند که امروز سرتاسر کشور به این داشته‌ها افتخار می‌کند و در فرهنگ دینی، ملی و ایرانی ما این است.

حمید شاه‌آبادی: نسل جدید را باید با متون کهن آشنا کنیم
حمید شاه‌آبادی

وی گفت: زبان امروز مخاطب ما یک زبان متداول با نسل‌های گذشته نیست، تبدیل آن فرهنگ و سنت به زبان امروز یک هنر خاص می‌خواهد که این کار هنرمند است.

شاه‌آبادی گفت: کارهای زیادی انجام شده اما در ازای کارهایی که انجام می‌دهیم، جریان دشمن هم بیکار نمی‌نشیند و سفره خودش را پهن می‌کند که مملو از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های ظاهری است.

قائم مقام اسبق پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت در صدا و سیما خاطرنشان کرد: زمانی می‌توانیم چنین کارهایی را ماندگار کنیم که رخداد آن روز را در بستر زمان امروز به تصویر بکشیم. اگر مخاطب فقط احساس کند آنچه انجام می‌دهیم افسانه‌ای است که در هزاران سال پیش گفته و نوشته شده و فقط در تاریخ بوده، شاید کمتر ارتباط برقرار کند. برای اینکه زبان ارتباط با مخاطب تغییر کرده است.

شاه‌آبادی تاکید کرد: لازم است کارهای انجام شده را ارائه کنیم‌. کارهای کمی هم انجام نشده اما جهان تغییر کرده و در ازای هر یک قدمی که برمی‌دارید صد قدم از سوی دیگر افراد طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود.

وی گفت: باید به این کارها نمره داد و تلاش کرد بیشتر دیده شود و قدردان زحمات کشیده شده بود.

به گزارش ایرنا، نمایش موزیکال هفت خوان اسفندیار با توجه به استقبال مخاطبان تا روز جمعه نهم تیرماه تمدید شد.

امین زندگانی، بانیپال شومون، فریبا کوثری، امیررضا دلاوری، امیرکاوه آهنین‌جان، اصغر پیران، محسن حسینی، رضا راد، ندا سیاس، مونا صوفی، نیکا افکاری و سایه پارسایی بازیگران نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» را تشکیل می‌دهند.

هفت‌خان اسفندیار یکی از داستان‌های مشهور شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است که حکایت سفر پرماجرای اسفندیار رویین‌تن به قصد رهاندن خواهرانش همای و به‌آفرید از چنگ تورانیان را روایت می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha