۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۸
کد خبر: 85138249
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هیات‌های مذهبی توان حل مشکلات را دارند

۲۶ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۸
کد خبر: 85138249
هیات‌های مذهبی توان حل مشکلات را دارند

تهران - ایرنا - داور مهرواره «هوای نو» گفت: هیات‌های مذهبی بالاتر از یک مراسم کوچک دینی هستند و توان حل مشکلات را دارند. 

حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا داور رشته هیأت و اخلاق دومین مهرواره هوای نو به خبرنگار معارف ایرنا گفت: هیأت، بالاتر از یک مراسم کوچک مذهبی است و برخی مواقع دردهای افراد محله برای صاحبان هیات‌ها ناشناخته است در حالی که هیأت‌های مذهبی توان حل مشکلات و قابلیت انقلاب کردن را دارند.

وی با اشاره به برگزاری دومین مهرواره هوای نو در بخش های نهاد هیأت، ارکان هیأت، تولیدات هیأت و فراهیأت گفت: این مهرواره، یک طرازنامه و خط‌کش برای هیأت‌هاست و روند الگوسازی اخلاقی و معنوی هیأت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون را بررسی می‌کنیم.

سعیدی آریا ادامه داد: هیأت و اخلاق یکی از رشته‌های ویژه این مهرواره است که با شعار در هوای نو هیأت، نفسی تازه کنیم، برگزار می‌شود و بخش نهاد هیأت نیز سه محور اصلی با هفت رشته محور ویژه با سه رشته و محور جنبی با ٢ رشته برگزار می شود که محور ویژه شامل «هیأت و معنویت و اخلاق»، «هیأت و جهانی‌اندیشی» و «ساختار هیأت» است.

داور رشته هیأت و اخلاق بخش نهاد هیأت دومین مهرواره هوای نو افزود: در رشته هیأت و معنویت و اخلاق موضوعات التفات ویژه به سیدالشهدا (ع) به عنوان الگوی اخلاق و معنویت و ترویج الگوهای اخلاقی و معنوی به عنوان یک ارزش مدنظر است که اقدامات هیأت‌ها از اول انقلاب تاکنون بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از هیأت‌ها، سیدالشهدا (ع) را به عنوان الگوی اخلاق و معنویت مورد توجه قرار داده‌اند؛ بعضی هم با نگاهی خلاقانه به سایر الگوهای معنوی توجه کرده و این ارزش‌ها را در محیط هیأت، به صورت عالمانه ترویج می کنند که این اقدامات در رشته هیأت و معنویت و اخلاق بررسی می‌شوند.

هیات‌های مذهبی توان حل مشکلات را دارند

این کارشناس مذهبی درباره بررسی شاخصه‌های اخلاقی یک هیأت گفت: در گذشته یکی از سازنده‌ترین نهادهای اخلاقی، هیأت بوده است. همچنین با بداخلاقی و بی‌اخلاقی‌ها مبارزه می‌کرد و تربیت اخلاقی در قالب هیأت اتفاق می‌افتاد. معنویت و اخلاق، گم‌شده امروز جوامع است که بستر مناسب برای این امر، هیأت است که اگر به آن نپردازیم، از دست می‌رود. توجه به هیأت‌هایی که جدای از توجه به جنبه‌های رسانه‌ای، پرداختن به معارف را در دستور کار دارند، در این رشته مدنظر است و اقدامات هیأت‌ها برای ترویج الگوهای اخلاقی و معنوی ارزیابی می‌شود.

به گزارش ایرنا سازمان هیات و تشکل های دینی یکی از نهادهای وابسته به سازمان تبلیغات است که طی دو سال گذشته فعالیت های ویژه ای برای هیات های مذهبی داشته و یکی از این فعالیت ها برگزاری مهرواره هوای نو بود. این مهرواره از پاییز سال ۱۴۰۰ به منظور آشنایی عموم مردم با هیات‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت این نهادهای دینی آغاز به کار کرد.

این مهرواره در سه بخش هیات، کتاب هیات و ستایشگران اهل بیت (ع) برگزار شد و استقبال هیاتی ها به گونه ای بود که بیش از ۲۹ هزار اثر در سه بخش به دبیرخانه رسید و سازمان تبلیغات اسلامی در فعالیتی دیگر تلاش کرد تا برنامه های متنوعی را برای پنج هزار هیات فعال از میان ۴۰ هزار هیات که در طول سال برگزار می شود، تدارک ببیند و به همین منظور دوره هایی تاثیرگذار را فعلاً برای هزار و ۵۰۰ هیات با عنوان دوره معرفت و مهارت افزایی هیات و تشکل های دینی درنظر گرفته است.

امسال دومین مهرواره هوای در ۴۱ رشته برگزار می شود و اختتامیه آن در مرداد برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha