۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85138079
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتبارات محیط زیست کردستان۵۰ درصد افزایش یافت

۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۱
کد خبر: 85138079
اعتبارات محیط زیست کردستان۵۰ درصد افزایش یافت

سنندج-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: میزان اعتبارات محیط زیست استان ۵۰ درصد افزایش یافت که بخش عمده ای از آن به اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان بر می گردد. 

به گزارش ایرنا، اقبال حمیدی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت هفته محیط زیست در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بیشتر به سمت تالاب بین المللی زریبار سوق پیدا کرد.

وی اضافه کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۳۰ میلیارد تومان برای تالاب بین المللی زریبار مریوان مصوب شد که از این میزان تاکنون هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: اعتبار مصوب برای تالاب زریبار قرار شده طی سه سال در بخش های مختلف در راستای حفاظت از این تالاب تخصیص و هزینه شود.

حمیدی بیان کرد: براساس استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر یک هزار هکتار باید یک محیط بان در عرصه حضور داشته باشد که این میزان در ایران به ازای هر هشت هزار هکتار یک نفر است و این نشان می دهد برای حفاظت محیط زیست نیاز به مشارکت بیشتری از سوی اقشار مختلف داریم.

وی یادآور شد: بارندگی مطلوب استان موجب شده پوشش گیاهی نسبت به سال های گذشته رشد بیشتری داشته باشد و این خطر افزایش حریق در مراتع و جنگل های منطقه را به دنبال دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: نگرانی هایی بابت اتفاق مذکور وجود دارد لذا از مردم به ویژه مسافران و گردشگران درخواست داریم در طبعیت ته سیگار و ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای را رها نکنند.

حمیدی یادآور شد: استان به ویژه در بخش غربی که صنعت در آن رشد چندانی پیدا نکرده دارای ظرفیت های زیادی هم در بخش گردشگری است که این اداره کل از حضور سرمایه گذاران با رعایت و حفظ مسائل زیست محیطی استقبال می کند.

اعتبارات محیط زیست کردستان۵۰ درصد افزایش یافت

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با مخالفت این اداره کل با ایجاد نمازخانه دریادمان شهدای مریوان که در منطقه تحت مدیریت این سازمان واقع شده است، گفت: بی هیچ وجه ما با یادمان و اردوهای راهیان نور مشکلی نداریم بلکه همواره خود را مدیون شهدا و آرمان های آنها می دانیم و همیشه هم پیرو و ادامه دهنده راه این ایثارگران مسیر اسلام و انقلاب خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: در حال حاضر در یادمان شهدای مریوان دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی و نمازخانه برای زیارت کنندگان هست.

حمیدی اضافه کرد: در این یادمان بدون دریافت مجوز زیست محیطی اقدام به ایجاد حسینیه کردند و این در حالی است که طبق قانون هر گونه ساخت و ساز در اراضی تحت مدیریت سازمان محیط زیست ممنوع است و بنابراین این موضوع را به سازمان منعکس کردیم.

در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به طور مفصل به سوالات خبرنگاران در ارتباط با وضعیت تالاب بین المللی زریبار، ساماندهی پسماند، سگ های بلاصاحب پاسخ داد و یادآور شد: در حال حاضر با اقدامات انجام شده و در حال اجرا، تالاب بین المللی زریبار در شرایط مطلوبی قرار دارد و امید می رود مردم با آگاهی بیشتر حافظ این گنجینه ارزشمند باشند.

حمیدی در زمینه پسماند و سگ های بلاصاحب هم اظهار کرد: ساماندهی این دو مسئله مهم که مطالبه عمومی است از رسالت های شهرداری های استان به شمار می رود که امیدواریم در راستای برطرف کردن مشکلات پیش آمده و نارضایتی های مردمی در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهند.

کردستان دارای ۱۶ پاسگاه محیط بانی و پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha