صنایع‌دستی بخش بزرگی از میراث ناملموس را تشکیل می‌دهد

تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ماهیت مادی صنایع‌دستی و هنر سنتی، آن را در ظاهر جزء میراث فرهنگی ملموس قرار می‌دهد، اما بر مبنای باور، دانش، فن، هنر، آیین‌ها و رویدادهای مرتبط با خلق و کاربرد، این آثار  بخش بزرگی از میراث ناملموس ما را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایرنا، علی دارابی در نشست تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهادِ صنایع دستی که امروز ـ یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ـ در سالن همایش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، درباره وجوه معنایی و کارکردی صنایع دستی گفت: صنایع دستی در طول تاریخ منتج به خلق جنبه فاخری از هنرها شده است که امروز از آن به عنوان «هنرهای سنتی» یاد می‌کنیم.

وی در تبیین ماهیت صنایع دستی به مثابه یک مؤلفه فرهنگی ـ تاریخی گفت: صنایع دستی آن بخش از خلق مبتنی بر هنر و خلاقیت بشر است که در هر زیست‌بوم فرهنگی متناسب با شرایط و نیازها، آرمان‌ها و کمال‌گرایی انسان را به روز و کاربردی می‌سازد.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی افزود: برگرفته از همین دلایل، صنایع دستی در طی تاریخی ظرفیتی برای بروز و تجلی هنر و فرهنگ در هر سرزمین بوده و از این رو جزء دارایی‌های ارزشمند فرهنگی ملت‌ها یا همان «میراث فرهنگی» است.

وی با اشاره به پیوند مستقیم صنایع دستی با «فرهنگ مردمی» و کاربرد و ماندگاری آن، ادامه داد: این ظرفیت اغنایی صنایع دستی، در عرصه برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی و اجتماعی جامعه کمتر دیده شده است. ماهیت مادی صنایع دستی و هنر سنتی، آن را در ظاهر جزء میراث فرهنگی ملموس جای می‌دهد، اما در باطن ماجرا، باور، دانش، فن، هنر، آیین‌ها و رویدادهای مرتبط با خلق و کاربرد صنایع دستی و هنرهای سنتی، بخش بزرگی از میراث ناملموس ما را تشکیل می‌دهد.

دارابی با اشاره به نقش پررنگ تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) در جایگاه تولیدکننده، عرضه‌کننده و بهره‌بردار در حوزه صنایع دستی ادامه داد: این نهادها عملاً پیونددهنده تکلیف حمایتی و تسهیل‌گری دولت با رکن اصلی تولید و عرضه هستند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد، عملاً مفصل اتصال‌دهنده دولت‌ها و بخش خصوصی در این زمینه‌اند که موجب حرکت روبه‌رشد می‌شوند. اصولاً از نشانه‌های بارز یک جامعه توسعه‌یافته و پیشرفته، کوچک بودن اندازه دولت و محدود بودن انحصارات و اختیارات آن و بزرگ‌بودن اندازه جامعه مدنی، فعالان، کنشگران و نهادها و تشکل‌ها مردم‌نهاد است.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، نقش دیگر تشکل‌ها را جریان‌سازی آنها دانست که می‌توانند ماهیت و مسیر تولید و عرضه صنایع دستی را با نیازها و سلایق روز منطبق و همسو کنند. وی همچنین مسیر رشد صنایع دستی را تبدیل شدن به کالای فرهنگی کاربردی عنوان کرد.

دارابی تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، حمایت از ایجاد و توسعه فعالیت تشکل‌های غیردولتی صنایع دستی را از اهم تکالیف خود می‌داند و برای آن برنامه‌های روشنی دارد. در دوره اخیر با همت معاونت صنایع دستی، اقدامات مؤثری در زمینه حمایت از تشکل‌های غیر دولتی ـ که می‌توانند نقش پیشران را در رشد پایدار اقتصادی و اجتماعی صنایع دستی داشته باشند ـ انجام داده است.

وی به ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و اشتغال‌آفرینی صنایع دستی به ویژه در جوامع محلی و مناطق کم‌برخوردارتر اشاره کرد و اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف، باید همسو و دوشادوش هم، صنایع دستی را ترویج کنیم و از ظرفیت پیشرانی آن برای پیشرفت بهره ببریم.

بخش خصوصی اصلی‌ترین کنشگران حوزه صنایع‌دستی است

صنایع‌دستی بخش بزرگی از میراث ناملموس را تشکیل می‌دهد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم با بیان اینکه ظرفیت صنایع‌دستی در اتصال به ادبیات توسعه بی‌نظیر است، افزود: صنایع‌دستی باید کنش خردمندانه و سودآور محسوب شود و در اختیار منافع ملی قرار گیرد.

مریم جلالی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی امری فرابخشی است و باید به تمامی حوزه متصل شود، ادامه داد: هیچ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در ایران وجود ندارد که متصل به صنایع‌دستی نباشد.

وی تصریح کرد: طی یک سالی که این مسئولیت را برعهده گرفته‌ام هدفم تقویت توجه بود و از الان توجه به بخش خصوصی و تشکل‌ها ماموریت و هدف اصلی‌ام خواهد بود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه صنایع دستیرباید از این انزوا خارج شوذ، افزود: همه حوزه‌های مختلف باید به ریشه‌های صنایع‌دستی وصل شود زیرا اقتصاد هویت بنیان ما اینجاست.

جلالی با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی، ادامه داد: تفویض اختیار و توجه به بخش خصوصی اصلی‌ترین تاکید مهندس ضرغامی است. وزارت میراث‌فرهنگی، را خانه خود بدانید؛ شما اصلی‌ترین کنشگران حوزه صنایع‌دستی هستید. بخش خصوصی باید منافع جمع را در نظر بگیرد، پذیرشش را بالا ببرد و خلاقیت را به رسمیت بشناسد.

وی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل به کمک تشکل‌ها نیاز داریم، اعتماد و صداقت بین بخش خصوصی و دولتی را دو بالی عنوان کرد که صنایع‌دستی را می‌تواند به سرمنزل مقصود برساند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: میراث‌فرهنگی ریشه، گردشگری آوندها و صنایع‌دستی میوه‌ این وزارتخانه است که باید جهانی شود، به سطح زندگی مردم رود و در اقتصاد جایگزین نفت شود. این امر بجز با اعتماد به بخش خصوصی و تشکل‌ها امکان‌پذیر نیست.

جلالی همچنین توجه به منافع فردی و بخشی را از جمله مهم‌ترین عواملی عنوان کرد که اجازه نداده صنایع‌دستی در اختیار منافع ملی قرار بگیرد و افزود: هر تشکلی که منفعت جمعی را در نظر بگیرد به رسمیت شناخته خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha