با وجود تحریم هم می‌توانیم تعاملات با کشورهای آمریکای لاتین را توسعه دهیم

تهران-ایرنا- سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: ما با کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا از ابتدای انقلاب اسلامی ایران رابطه خوبی داشتیم و در حال حاضر هم باید این سطح از روابط را ارتقا و گسترش دهیم.

عبدالرضا فرجی راد سفیر پیشین ایران در نروژ در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت و اهداف سفر «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه در آمریکای لاتین اظهارداشت: روابط با کشورهای آمریکای لاتین سالهاست که وجود دارد به نحوی که ما همچون گذشته نفت و بنزین به آنها می دادیم و آمریکایی‌ها مزاحمت هایی را در این میان ایجاد میکردند.

وی گفت: ما با کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا از ابتدای انقلاب اسلامی ایران رابطه خوبی داشتیم و در حال حاضر هم باید این سطح از روابط را ارتقا و گسترش دهیم.

فرجی راد با بیان اینکه این اولین سفر رئیس جمهور در دولت سیزدهم به آمریکای جنوبی خواهد بود، عنوان کرد: ما باید مبادلات تجاری خود را با سه کشور کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه افزایش دهیم و تمرکز کاری خود را با آنها بر «موضوعات اقتصادی» بگذاریم.

سفیر پیشین ایران در مجارستان تصریح کرد: رابطه تجاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین از گذشته وجود داشته است، گفت: ما باید ظرفیت های اقتصادی مناطق مختلف جهان را بررسی کنیم و بر اساس نظام واردات و صادرات ببینیم کدام کشورها چه منافعی را برای ما تامین می کنند و با آنها کار کنیم.

وی ادامه داد: سه کشور کوبا و ونزوئلا و نیکاراگوا در آمریکای لاتین کشورهایی هستند که از نظر فکری به ما نزدیک‌تر هستند.

فرجی راد بیان کرد: با کوبا از نظر اقتصادی یکسری «همکاری های پزشکی» و قراردادهایی داریم، بعضا از آنها شکر خریده میشود یا نفت به آنها صادر می شود و مواردی از این دست میان دو طرف وجود دارد.

این کارشناس مسائل ژئوپولیتیک با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها قبل با ونزوئلا همکاری‌های خوبی داشته و دارد اظهارداشت: از طرف دیگر ما نباید فراموش کنیم که کشورهای دیگر در آمریکای لاتین از جمله برزیل که قدرت نوظهوری است و به دنبال قدرت جهانی شدن است، کشوری صنعتی همچون مکزیک و آرژانتین که از لحاظ کشاورزی قوی است وجود دارند که باید نسبت به توسعه روابط تجاری و ظرفیت سازی با این کشورها هم اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم «ظرفیت تمام کشورهای آمریکای جنوبی» بررسی کنیم و آنها را بر اساس میزان ثروت، میزان مصرف و توانمندی های آنها بسنجیم، باید کشورهای مهم این منطقه را جهت صادرات محصولات خود و واردات برخی اقلام مورد نیاز از آنها مد نظر داشته باشیم.

سفیر پیشین ایران در نروژ بیان داشت: در حال حاضر همانطور که گفته شد با ونزوئلا سطح روابط تجاری و همکاری های خوبی را داریم اما با دو کشور کوبا و نیکاراگوئه این سطح از تعاملات تجاری پایین است.

فرجی راد گفت: شاید سطح روابط تجاری ما با این دو کشور پایین باشد و چندان نتوان نسبت به توسعه تعاملات تجاری با آن ها حسابی باز کرد، اما می توان روابط سیاسی دیپلماتیک و رفت و آمد میان مقامات دو طرف را کماکان حفظ و تقویت کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من باید ظرفیت سایر کشورهای آمریکای لاتین هم مورد توجه قرار بگیرد و تعاملات تجاری بیشتری را با آنها داشته باشیم.

سفیر پیشین ایران در مجارستان در پایان خاطرنشان کرد: هرچند محدودیت های تحریمی علیه ایران وجود دارد، اما ما میتوانیم زمینه توسعه تعاملات و همکاری ها با کشورهای دیگر آمریکای لاتین را فراهم کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha