ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی عامل بازگشت رونق به بازار سهام است

تهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بورس را ثبات در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: ثبات در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند کمک کننده به بازار سرمایه و ایجاد یک چشم‌انداز روشن برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها باشد.

«احسان عسگری» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ویژگی‌های یک بازار ایده‌آل و مطلوب برای سرمایه‌های مردم در بورس اشاره کرد و افزود: بهترین بازار، بازاری خواهد بود که ناشی از یک ثبات اقتصادی باشد، در واقع اقتصادی که در آن متغیرهای اقتصادی از ثبات کامل برخوردار باشند.

وی اظهار داشت: وجود این مساله زمینه‌ساز، بازاری با ثبات است که این بازار برای سرمایه‌گذاری سهامداران ایده‌آل و مطلوب خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در اینگونه موارد سهامداران می‌دانند که با یک تحلیل کامل می‌توانند آینده شرکت‌ها و سودآوری‌ها را مورد تحلیل قرار دهند و با یک اطمینان نسبی نسبت به سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار اقدام کنند.

عسگری در مورد این سوال که انجام چه اقداماتی می‌توانند زمینه بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس را فراهم کند؟ پاسخ داد: در این زمینه باید موارد زیادی در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن ثبات در تصمیم‌گیری‌ها در بخش سیاسی و اقتصادی است، ثبات در تصمیم‌گیری وزارتخانه‌ها، مجلس و بدنه‌های حاکمیتی می‌تواند به نوعی تاثیرگذار بر روند بازار، کمک کننده به موضوعیت بازار سرمایه و ایجاد یک چشم‌انداز روشن برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها باشد.

وی به دیگر مساله تاثیرگذار در بازگشت اعتماد به سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌هایشان به بازار سهام اشاره کرد و ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به بحث قیمت‌گذاری دستوری است که باید از اقتصاد کشور جمع‌آوری شود، به نظر می‌رسد قیمت گذاری دستوری سرمنشا فساد و رانت است و سهامداران شرکت‌ها را با چالش مواجه خواهد کرد.

عسگری مساله دیگر را به روابط اقتصادی با شرکای خارجی ربط داد و گفت: اکثر شرکت‌های وارد شده در بازار سرمایه، شرکت‌هایی هستند که ایفا کننده نقش مهم در رشد اقتصادی کشور و نیز اشتغال هستند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این شرکت‌ها باید قادر به تعاملات مالی با دیگر کشور باشند، همچنین باید زمینه صادرات کالاها و نیز ورود وجه ناشی از صادرات به کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: باید اقدامی صورت بگیرد که تا حد زیادی ریسک این موضوعات برای سرمایه‌گذاران مرتفع شود و کمکی برای ایجاد به چشم‌انداز بلندمدت بازار فراهم شود.

عسگری اظهار داشت: موضوع دیگر مربوط به نرخ سود بانکی و نرخ بهره است که شرایط بسیار پرنوسانی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است و به نظر می‌رسد شرایط با ثبات آن کمک‌کننده به بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این مساله جزو مسوولیت بانک مرکزی است تا بتواند مکانیزمی را در سیستم پول ایجاد کند که بتوان از طریق آن اقدام به تصمیم گیری جهت سرمایه‌گذاری در بازار های مالی برای بلندمدت کرد.

وی گفت: مسایل دیگر مانند نرخ تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز جزو موضوعاتی هستند که در صورت ایجاد ثبات، چشم انداز بلندمدتی را برای بازار ایجاد و از این طریق اعتماد مردم به بازار را هم جلب می‌کنند، زیرا باقی بازارها فاقد جذابیت برای سرمایه‌گذاری خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha