رئیس‌جمهوری برزیل: بازداشت آسانژ با آزادی رسانه مغایر است

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل با ابراز نگرانی نسبت به استرداد قریب‌الوقوع «جولیان آسانژ» بنیانگذار تارنمای افشاگر «ویکی‌لیکس» به آمریکا، بازداشت این روزنامه‌نگار را بر خلاف دفاع از اصل دموکراسی و آزادی رسانه‌ ارزیابی کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل با انتشار پیامی توییتری تاکید کرد: من با نگرانی به استرداد قریب‌الوقوع جولیان آسانژ، روزنامه‌نگار، می‌نگرم. آسانژ کار مهمی برای محکوم کردن اقدامات غیر قانونی یک کشور علیه دولت دیگر انجام داد.

داسیلوا افزود: بازداشت او بر خلاف اصل دفاع از دموکراسی و آزادی مطبوعات است. مهم است که همه برای دفاع از او بسیج شویم.

رئیس‌جمهوری برزیل، پس از شرکت در مراسم تاجگذاری پادشاه انگلیس (در ماه مه) نیز از این کشور خواست آسانژ را از زندان آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری ائوروپا پرس، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک نیز ماه گذشته (آوریل/ فروردین- اردیبهشت) در نشستی با پدر و برادر آسانژ، حمایت خود را از وی اعلام کرد.

آسانژ در سال ۲۰۱۰ اسناد محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا را منتشر کرد. وی در آمریکا با اتهام‌های مختلفی از جمله جاسوسی مواجه است.

واشنگتن استرداد وی به ایالات متحده را خواستار است اما آسانژ در دادگاه‌های انگلیس تلاش می‌کند تا مانع از استرداد شود.

آسانژ اصالتا استرالیایی است و دولت این کشور نیز تلاش‌های دیپلماتیک را افزایش داده است تا آمریکا پیگرد وی را لغو کند. بنیانگذار ویکی‌لیکس در صورت محکومیت ممکن است به ۱۷۵ سال زندان محکوم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha