۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85136564
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دامپزشکی لرستان نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو رعایت الزامات بهداشتی در امر پیشگیری و کنترل این بیماری ضروری است.

به گزارش ایرنا مصطفی زبردست روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به شروع فصل گرم سال و افزایش میزان زاد و ولد حشرات و کنه‌ها امکان شیوع و سرایت بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بسیار افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: این بیماری جزو بیماری‌های مشترک بسیار کشنده بین انسان و دام است که در دام‌های مبتلا هیچ گونه نشانه بالینی ندارد و با توجه به مخاطرات بهداشتی آن به عنوان یک بیماری بسیار خطرناک در جوامع انسانی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مبارزه با کنه‌های ناقل بیماری‌ها و رعایت مسائل بهداشتی دارای نقش بسیار با اهمیت در امر پیشگیری از این بیماری‌ محسوب می‌شود.

زبردست از جمله راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت خنک‌سازی و پیش سرد لاشه‌های دامی و رعایت پوشش و حفاظت شخصی هنگام مواجه با دام برای دامداران، دامپزشکان، چوبداران و مقابله با جمعیت کنه‌های ناقل عنوان کرد.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می شود.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه منتقل می‌شود.

این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با لاشه آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

با توجه به اینکه در بیشتر کشورها بخصوص کشورهای همسایه ایران از جمله عراق، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی، قزاقستان، ازبکستان، عربستان سعودی ویروس این بیماری وجود دارد و از طرف دیگر قاچاق دام از کشورهای همسایه به داخل کشور صورت می گیرد بنابراین همیشه خطر انتقال وبروز این بیماری وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha