ترودو: آینده همه ما در گرو مقاومت اوکراین است

تهران- ایرنا- جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا روز شنبه گفت که آینده همه ما در گرو مقاومت اوکراین است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، نخست‌وزیر کانادا روز شنبه در سفری اعلام نشده به کی‌یف رفت و پس از ادای احترام در مراسم یادبود سربازان اوکراینی که از سال ۲۰۱۴ در جنگ با نیروهای طرفدار روسیه کشته شده‌اند با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار و در پارلمان این کشور سخنرانی کرد.

ترودو در سخنرانی خود در پارلمان اوکراین، از کمک نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری جدید کانادا به کی‌یف خبر داد.

نخست‌وزیر کانادا در ادامه تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم و از توسعه دموکراتیک اوکراین ستایش کرد.

وی افزود: کمک نظامی جدید کانادا برای کمک به موفقیت ضد حمله کی‌یف علیه ارتش روسیه و مقابله با حملات هوایی بدون وقفه مسکو علیه اوکراین در نظر گرفته شده است.

ترودو در ادامه این سفر و در جریان دیدار خود با زلنسکی، گفت: ما به اندازه‌ای که لازم باشد و تا زمانی که طول بکشد، در کنار شما خواهیم بود.

نخست‌وزیر کانادا افزود: آینده همه ما در گرو مقاومت اوکراین است و شما نوک نیزه‌ای هستید که آینده قرن بیست و یکم را تعیین می‌کنید.

رئیس جمهور اوکراین هم در جریان این دیدار گفت: کی‌یف از حمایت کانادا سپاسگزار است.

ترودو: آینده همه ما در گرو مقاومت اوکراین است

به نوشنه رویترز، کانادا یکی از اعضای ناتو و یکی از کشورهایی است که میزبان بزرگ‌ترین جمعیت مهاجران اوکراینی در جهان است و از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲، به کی‌یف کمک‌های نظامی و مالی ارائه کرده است.

اوکراین قصد دارد به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندد اما زلنسکی تشخیص داده است که این اتفاق نمی‌تواند در حالی که جنگ با روسیه ادامه دارد، به وقوع بپیوندد.

در بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات مقامات دو کشور در کی‌یف به تصویب رسید، آمده است: اوتاوا به حمایت خود از کی‌یف ادامه می‌دهد تا به محض اینکه شرایط فراهم شود، اوکراین را به عضویت ناتو درآورد.

بر اساس این بیانیه، اوکراین و کانادا مشتاقانه منتظر رسیدگی به این موضوعات در نشست سران ناتو در ویلنیوس در ژوئیه ۲۰۲۳ هستند.

از سوی دیگر همزمان با سفر ترودو به کی‌یف، ملانی جولی وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که یک هواپیمای باری آنتونوف-۱۲۴ روسی در فرودگاه تورنتو توقیف شد.

وزیر خارجه کانادا با این وعده که جت باری روسی توقیف شده را به اوکراین تحویل می‌دهد، افزود: امروز از طریق قانونی که تصویب کردیم این هواپیمای روسی را مصادره و روند انتقال آن به کی‌یف را آغاز می‌کنیم تا مسکو هرگز نتواند در پشتیبانی جنگ خود علیه اوکراین، از آن استفاده کند.

به نوشته رویترز، این اقدام، اولین توقیف دارایی‌های روسیه از سوی کانادا است که اتاوا با هدف اعمال فشار بر مسکو به آن دست زده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha