۱۴ میلیون دلار صنایع دستی از آذربایجان غربی صادر شد

ارومیه - ایرنا - معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: سال گذشته، ۱۴ میلیون و ۲۹۰ هزار دلار صنایع دستی از این استان به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر شد.

محمدرضا طنابی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این بخش صنایع دستی چوبی با بیش از ۱۰ میلیون دلار بیشترین صادرات را داشته و بعد از آن زیور آلات سنتی و بافته‌های داری، بیشترین صادرات را داشته‌اند.

وی در خصوص اعطای تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در استان گفت: از ابتدای سال‌جاری تا ۱۵ خرداد (۷۵ روز) به هنرمندان حوزه صنایع دستی این استان، ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

به گفته وی، تسهیلات پرداخت شده به ۵۵۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی است که از محل تبصره ۱۶ در سال جاری برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شده بودند.

طنابی اظهار کرد: سال گذشته نیز ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۴۴۰ نفر هنرمند حوزه صنایع دستی استان از محل تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت شده بود.

دریافت مهر اصالت ۷۳ صنایع دستی استان

وی ادامه داد: تاکنون ۷۳ اثر صنایع دستی استان مهر اصالت ملی دریافت کردند که از این تعداد بیشترین نشان مهر اصالت را هنرهای چوبی و پس از آن زیور آلات، ملیله سازی و بافته‌های داری دریافت کرده‌اند.

گرانی مواد اولیه بارزترین مشکل پیش روی هنرمندان صنایع دستی

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یادآور شد: بارزترین مشکلات پیش روی هنرمندان صنایع دستی گرانی مواد اولیه، بازار یابی و مشکل فروش و بیمه تامین اجتماعی است.

اعطای مجوز برای ۵۵۰ نفر

وی تاکید کرد: همچنین در سال‌جاری برای ۵۵۰ نفر در رشته‌های مختلف صنایع دستی از جمله هنرهای چوبی، پوشاک سنتی، بافته‌های داری، تولیدات چرمی دست دوز و صنایع فلزی مجوز صادر شده است.

مستند سازی رشته‌های صنایع دستی در حال فراموشی

طنابی در پاسخ به این سوال که برای رشته‌های صنایع دستی در حال فراموشی چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی، مستند سازی رشته‌های در حال فراموشی، ثبت ملی دانش و فنون این رشته‌ها به عنوان میراث ناملموس از جمله برنامه‌ها برای صیانت از رشته‌های در حال فراموشی است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: نمایشگاه صنایع دستی در ارومیه از ۲۰ تا ۲۵ خرداد جاری در خیابان امام (ره) محل ساختمان صنایع دستی برپا می‌شود این نمایشگاه حدود ۱۸۰ غرفه و در رشته‌های مختلف صنایع دستی است.

وی ادامه داد: زمان بازدید از نمایشگاه در ارومیه در این ایام از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر خواهد بود.

طنابی تجلیل از پیشکسوتان و دارندگان نشان ملی، افتتاح چندین کارگاه در شهرستان‌های استان از قبیل ارومیه، افتتاح فروشگاه‌های صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی، بازدید از کارگاه‌های صنایع دستی، حضور در منزل پیشکسوتان صنایع دستی، برگزاری میز خدمت در محل نماز جمعه از جمله مهمترین برنامه‌های هفته بزرگداشت صنایع دستی است.

۱۴ میلیون دلار صنایع دستی از آذربایجان غربی صادر شد

صنایع دستی در حال فراموشی

طنابی گفت: صنعت جولایی یا نساجی سنتی، صنعت تنور سازی و ریزه کاری به سبک ارومیه از جمله رشته‌های صنایع دستی هستند که در آستانه فراموشی قرار گرفته‌اند و به همین دلیل برای صیانت از آنها دوره‌های آموزشی برگزار و همچنین تسهیلاتی اعطا می‌شود.

به گزارش ایرنا، نساجی سنتی آذربایجان غربی یا «جولایی» که لغت آن در زبان کردی به جنب و جوش معنی می‌شود، صنعتی است که نامش را از تحرک فراوان در هنگام بافتن وسایل مختلفی چون سجاده، پشه بند، لباس مردانه کردی گرفته است.

جولایی کاران با دقت و ظرافت زیادی تار و پودهایی را با نقش و نگارهای خاص به هم پیوند می‌دادند و بر اساس نیاز، انواع پارچه‌های مخصوص تهیه می‌کردند.

محصولات نساجی سنتی شامل چارشیو «چادرشب یا رختخواب پیچ»، برمال «سجاده یا جانماز»، پوپشمین «پشه بند یا توری»، رانک و چوخه «لباس مردانه کردی»، بوزو «ساق بند» بوده است.

همچنین صنعت تنور سازی با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال یا بیشتر در حال فراموشی است و محله تنور سازان ارومیه (تندیرچلر) شاهد تنها یکی دو نفر از بازماندگان این صنعت دیرپای آذربایجان غربی است.

مهارت ساخت تنور سنتی در شهرستان ارومیه از پیشینه‌ای کهن و ارزشمند برخوردار است.

۱۴ میلیون دلار صنایع دستی از آذربایجان غربی صادر شد

ریزه کاری چوب هم با بیش از ۴۰۰ سال قدمت به عنوان یکی از شاخص ترین صنایع دستی آذربایجان غربی دیرگاهیست مورد کم لطفی قرار گرفته و تعداد هنرمندان این رشته از انگشتان دست تجاوز نمی‌کند.

جاجیم بافی، گلیم بافی، منبت کاری، ریزه کاری، شیشه گری، چاپ‌های سنتی و رنگرزی، رودوزی و قالی بافی، معرق کاری و پیکره تراشی از جمله صنایع دستی آذربایجان غربی محسوب می‌شود.

۱۴ میلیون دلار صنایع دستی از آذربایجان غربی صادر شد

۴۰ رشته صنایع ‌دستی از جمله نساجی سنتی، رودوزی‌های سنتی، بافته‌های داری، پوشاک سنتی، سفال و سرامیک، صنایع‌دستی چرمی، هنرهای روی چوب، صنایع دستی روی شیشه، رنگرزی گیاهی و رفوگری، قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی در این استان وجود دارد.

۲۰ خرداد در تقویم کشورمان روز صنایع دستی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha