۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۳۴
کد خبر: 85135673
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه گذاری و استقرار صنایع؛ روشنای چشم بیکاران آبدانانی

ایلام - ایرنا - بیکاری به اعتقاد عالمان حوزه جامعه شناسی مادر معضلات، نایره نداری و نابسامانی های متعدد در جامعه و آفت امید، عزت نفس و آینده نگری جوانان است.

به گزارش ایرنا، کار به افعال و اعمالی گفته می‌شود که توسط افراد برای رفع نیازهای روزمره خویش و تولید نوعی خدمت و کالایی معین انجام می شود، کار، تلاش و تقلا با سرنوشت آدم گره خورده و با سرشت و فطرت او عجین و لازمه رشد روحی و جسمی اوست.

کار، فرآیندی ساده و در عین حال پیچیده است که وجودش توازن و تعادل جامعه را تنظیم و فقدانش نیز زمینه ساز معضلات محدود و بحران‌های بزرگ است و به نوعی بیکاری، عامل افزایش بزهکاری اجتماعی است.

به گفته عالمان حوزه اجتماعی، بیکاری منبع و منشا کلیه آسیب‌های جمعی مثل فقر، فساد ، فرار از حقیقت، خمودگی، نافرمانی مدنی و انتقام و ناآرامی در جوامع است، بیکاری ریشه نداری ، نداری فرزند ناامیدی و ناامیدی نیز آفت عزت نفس است.

جوانی که نماد کارآمدی یک جامعه و موهبت بی بدیل الهی است، اگر در دام یاس گرفتار شد از گذشته گله مند، از حال خود بدبین و از آینده نیز ترسان و گریزان است و عقده و افسردگی و تعارض او را به عرصه های اعتراض و انتقام از جامعه وا می‌دارد.

سرمایه گذاری و استقرار صنایع؛ روشنای چشم بیکاران آبدانانی

مردمان شهرستان آبدانان منطقه ای بکر، بسته و با طبیعتی خشن در چنبره جبال پرجلال و جبروت کبیرکوه و دینارکوه، مظلوم و ملول و با تحمل شرایط سخت به واسطه بن بست جغرافیایی، زندگی را سپری می‌کند.

گرچه در ۴۴ سال گذشته به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمات ارزنده ای در دیار دانشمند هسته ای کشور شهید داریوش رضایی نژاد، به سامان شده اما در مقابل مشکلات، کمبودها، سخاوت مردم و هزینه ای که برای انقلاب اسلامی پرداخت کرده اند، کفایت نکرده و لازم است مردمان این سامان به ویژه جوانان فارغ التحصیل و فرهیخته آن، در حوزه های زیرساختی و فراهم کردن شرایط لازم برای اشتغال و رفع بیکاری با گردش چرخ های صنعت مورد توجه قرار گیرند.

فقر، بیکاری و محرومیت مفرط حاکم بر منطقه و رکود سرمایه و بازار کار باعث شده جوانان آبدانان تسلیم آسیب و افسردگی شده و گاه عقده های درونی خود را از راه‌های خشم و خشونت ابراز کنند، خانه دار شدن، تشکیل خانواده، اشتغال و آرامشی که از هجرت و مهاجرتشان به کلان شهرها جلوگیری کند و در شهر خود بتوانند نان آور خانه و کاشانه خویش باشند.

منابع سرشار نفت، گاز، جنگل و دام در آبدانان موجود و آب ، خاک ، صنعت و کشاورزی فراوان و جوانان خلاق و نیروی کار با انگیزه بسیاری وجود دارد، اما بایستی اقدام مثبت و چشم گیری برای احداث صنایع بزرگ و اشتغالزا در این شهرستان، همانند شهرستان‌ های همجوار انجام شود.

شهرستان آبدانان با توجه به اینکه از جنوب با شهرستان اندیمشک و استان خوزستان همجوار است، با ایجاد صنایع بزرگ، تبدیلی و پایین دستی در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی، می توان بسترهای راه اندازی فرصت های شغلی را برای جوانان جویای کار آن فراهم کرد.

سرمایه گذاری و استقرار صنایع؛ روشنای چشم بیکاران آبدانانی

پروژه تونل شهرستان آبدانان با نام تونل «کبیرکوه» که ۵۳۰۰ متر طول دارد و دومین تونل طولانی کشور است، یکی دیگر از امیدهای مردمان این شهرستان است که با بهره برداری از آن، آبدانان از بن بست جغرافیایی به واسطه دو رشته کوه بلند کبیرکوه و دینار کوه، خارج در مسیر کریدور غرب به جنوب کشور قرار خواهد داد و به طور قطع موجب پویایی این شهرستان به ویژه در حوزه ترانزیتی، حمل و نقل و مشاغل خدماتی خواهد شد که امید است با توجه دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات لازم، این پروژه عظیم نیز به بهره برداری برسد و مردم آبدانان از منافع آن بهره مند شوند.

یکی از پرورش دهندگان زنبور عسل و کندوداران فعال آبدانان وضعیت بیکاری جوانان این شهرستان را نگران کننده عنوان کرد و گفت: مخارج سنگین زندگی، گرانی و تورم، نبود صنایع اشتغال آفرین و نرخ بالای بیکاری قدرت خرید مردم را بشدت کاهش داده و جوانان و آینده سازان را کسل و نشاط آنان را گرفته و سن ازدواج را در بین این قشر افزایش داده است.

مهراب خرمی تاکید کرد: اگر دولت و متولیان اجرایی بدنبال حل مشکل مردم آبدانان هستند، باید نسبت به تاسیس پالایشگاه گاز در منطقه گازخیز قدح در مناطق مختلف این شهرستان اقدام کنند تا ضمن رفع مشکل جوانان، آرامش و امنیت پایدار نیز در این شهرستان تضمین شود.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آبدانان معتقد است پرداخت تسهیلات کم و راه اندازی کارگاه‌های خرد خانگی به هیچ وجه پاسخگوی خیل عظیم جوانان جویای کار این منطقه نیست.

علی کرمی از ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۹۰۰ نفر طی سال گذشته در این شهرستان خبر داد و افزود: مشکلات ارتباطات جاده ای و دوری از مرکز باعث شده بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری کلان در این شهرستان از خود نشان ندهد و این امر ایجاب می‌کند دولت راساً برای حل معضل جوانان آبدانان وارد کارزار شود و با احداث کارخانجات صنعتی، کشاورزی و نفت و گاز بحران بیکاری را مرتفع کند.

مدیر جهاد کشاورزی آبدانان نیز ضمن تایید مشکل اشتغال در این شهرستان تعداد شاغلان فصلی در بخش کشاورزی سنتی را ۱۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: کشاورزی به شیوه سنتی در مزارع دیم برای بهره وران مقرون به صرفه نبوده و قادر به حل مشکل کشاورز زادگان جوان و تحصیل کرده نیست.

نبی امینی پور وضعیت بیکاری در منطقه را آزار دهنده دانست و افزود: اگر دولت در یک طرح جامع برای استفاده بهینه از ۴۰ هزار مزارع آبدانان و مهار ۳۷ میلیون متر مکعب روان آب‌ها و همچنین توسعه مزارع گلخانه ای برنامه ریزی و هزینه های جانبی آنرا تامین کند، بدون شک گشایش های بسیار خوبی در اشتغال جوانان آبدانانی ایجاد می‌شود.

به هر حال، به دلیل قرار گرفتن بین دو کوه دینارکوه و کبیرکوه از نظر ارتباطی مشکلاتی زیادی برای شهروندان شهرستان آبدانان ایجاد شده‌ است، زیرا راه ارتباطی به دره شهر و تهران، مسیری پر پیچ و خم بوده و فاصله آن نیز با مرکز استان، بر رنج مردمان این دیار برای انجام امورات اداری گاه می افزاید.

سرمایه گذاری و استقرار صنایع؛ روشنای چشم بیکاران آبدانانی

اتمام پروژه تونل کبیرکوه، توجه به حوزه صنایع دستی و گردشگری و استقرار صنایع تبدیلی و پایین دستی نفت و گاز و سایر صنایع در این شهرستان ۲ عامل مهم پیش برنده برای ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد که امید است در سفر آتی ریاست جمهوری به استان ایلام در دور دوم سفرهای استانی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، آبدانان با ۵۵ هزار نفر جمعیت در۱۷۱ کیلومتری جنوب شرق ایلام قرار دارد.

مردم آبدانان با تقدیم ۲۲۰ شهید، ۸۴۰ جانباز و ۳۶ آزاده و اعزام ۱۱ هزار رزمنده بسیجی به جبهه های نبرد حق علیه باطل مراتب وفاداری خود را به ایران و انقلاب ابراز کرده اند، اما همچنان نیازمند توجه دولتمردان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، فقر و بیکاری، آمار بالای طلاق، افت شدید ازدواج، مهاجرت مضاعف، رشد اقتصادی منفی و دیگر مشکلات متعدد اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و معیشتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha