کلمبیا در مسیر صلح؛ امضای «طولانی‌ترین آتش‌بس» میان دولت و چریک‌های شورشی

تهران- ایرنا- دولت کلمبیا و چریک‌های «ارتش آزادیبخش ملی» (ELN)، آتش‌بس «ملی، دوجانبه و موقت» را امضا کردند که از سوم اوت (۱۲ مرداد) به مدت ۱۸۰ روز ادامه خواهد داشت و گامی «مهم» برای پیشبرد روند صلح در این کشور خواهد بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبرگزاری افه، این توافق در مرحله نهایی سومین دور مذاکرات صلح میان دو طرف به امضا رسید که از دوم مه (۱۲ اردیبهشت) در هاوانا، پایتخت کوبا و با حضور گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا و الیِسِر اِرلینتو چامورو (Eliécer Herlinto Chamorro) با نام مستعار آنتونیو گارسیا فرمانده نخست ارتش آزادیبخش ملی (ای‌ال‌ان) برگزار شد.

این طولانی‌ترین آتش‌بسی است که دولت کلمبیا و چریک‌های ارتش آزادیبخش ملی تا به امروز بر سر آن توافق کرده‌اند.

اسرائیل رامیرز (Israel Ramírez) مذاکره‌کننده ارشد ای‌ال‌ان با نام مستعار پابلو بلتران تاکید کرد این آتش‌بس، یک هدف بشردوستانه را دنبال می‌کند و آن، کاهش درگیری‌ها است تا فضای مطلوب‌تری برای مشارکت جامعه وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه دو طرف از سال ۲۰۱۲ در مذاکرات صلح شرکت داشته‌اند، تاکید کرد این آتش‌بس دوجانبه که برای مدت شش ماه توافق شده، طولانی‌ترین آتش‌بس از زمان تشکیل این گروه چریکی در سال ۱۹۶۳ است.

اوتی پاتینیو (Otty Patiño) رئیس هیات دولتی کلمبیا این توافق را گامی مهم برای پیشبرد روند صلح عنوان کرد.

علاوه بر این، دو طرف توافق کردند که سازمان ملل متحد و کلیسای کاتولیک بر رعایت آتش‌بس توافق‌شده نظارت کنند. به این ترتیب هر دو ماه یک جلسه پیگیری برگزار خواهد شد.

پس از توافق آتش‌بس حاصل‌شده، ونزوئلا میزبان دور بعدی مذاکرات از ۱۴ اوت تا چهارم سپتامبر (۲۳ مرداد تا ۱۳ شهریور) خواهد بود.

در ژانویه ۲۰۱۹، ایوان دوکه رئیس جمهوری وقت کلمبیا، پس از کشته شدن ۲۲ دانشجوی پلیس در حمله به آکادمی پلیس ملی در بوگوتا توسط نیروهای ارتش آزادیبخش ملی، مذاکرات صلح را به حالت تعلیق درآورد.

این توافق، با توافقنامه صلح مهم سال ۲۰۱۶ بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC)، یکی دیگر از گروه‌های چریکی که از دهه ۱۹۶۰ در این کشور فعال بوده و در سال ۲۰۱۷ منحل شد، متفاوت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha