کلانشهر مشهد برای تامین آب در تابستان، شرایطی بحرانی پیش رو دارد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی منجر به افت شدید منابع سطحی آب شده و این کلانشهر برای تامین آب در تابستان، شرایطی بحرانی پیش رو دارد.

حسین اسماعیلیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک کمتر از ١٣ درصد از حجم ذخیره آب سدهای مشهد شامل سدهای دوستی، طرق، کارده و ارداک آب دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال بیش از ٢ برابر میزان کنونی بوده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی از مهرماه ١٤٠١ تاکنون ۸۳ میلی‌متر بارندگی در مشهد ثبت شد که نسبت به دوره بلندمدت، ۷۰ درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: نیاز آبی مشهد در شرایط اوج مصرف ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است و هم اینک چهار هزار و ١٥٠ لیتر در ثانیه کسری تولید و استحصال آب در این شهر وجود دارد.

اسماعیلیان با اشاره به اجرای پروژه های اضطراری تامین آب با همکاری شرکت آب منطقه ای استان افزود: در شرایط نگران کننده وضعیت آبی این کلانشهر، مدیریت مصرف و همراهی شهروندان بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: برای گذر از شرایط تنش آبی تابستان، حذف مصارف غیرضروری و توجه بیشتر شهروندان به مدیریت مصرف از راهکارهای اساسی و انکارناپذیر است.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha