محمد راستا روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در یاسوج اظهار کرد: در حوزه احداث ریل استان مطالعاتی در گذشته انجام شده است.
وی افزود: زمانی احداث ریل در استان ثمر و ارزش دارد که از استان عبور کند اما اینکه تنها به یاسوج برسد و برگردد، خیلی سودی ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همه مسئولان استان پیگیر هستند که ریل از استان عبور کند، ساخت راهآهن هزینه بسیار بیشتری از راهسازی دارد.
خط آهن پیش بینی شده از سمت استان فارس به یاسوج شروع شده و بخشی از آن هم کار شده اما پیشرفت آن کم است و کمبود اعتبار دارد.
البته اخیرا هم استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفته است چینیها برای احداث راه آهن اعلام آمادگی کرده اند که در سفر پیش روی هیات دولت به این موضوع پرداخته میشود.
سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود .
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و دارای قابلیت های بی نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.
راهآهن اقلید - یاسوج بطول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهمترین طرحهای در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهرهبرداری از آن روند توسعه استان شتاب میگیرد.
احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.
نظر شما