۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85134535
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سند همکاری پاکستان و ترکمنستان در طرح مشترک انتقال گاز امضا شد

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان و ترکمنستان برای آنچه تسریع در پیشبرد عملیات احداث طرح انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند موسوم به "تاپی" عنوان شده، برنامه اجرایی مشترک امضا کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت نفت پاکستان، در پایان سفر دو روزه «مقصد بابایف» وزیر مشاور دولت و رئیس شرکت‌ ترکمن گاز ترکمنستان به اسلام‌آباد طرفین پیمان مشترکی موسوم به برنامه اجرایی مشترک را امضا کردند.

این درحالی است که پاکستان همچنان در پیشبرد خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران منفعلانه عمل کرده و منتظر آنچه دولتمردان اسلام‌آباد رفع موانع تحریمی عنوان می‌کنند، هستند.

همسایه شرقی با گذشت یک دهه از پایان ضرب الاجل قرارداد دوجانبه گازی با ایران همچنان موانع تحریمی را بهانه می‌کند و تنها به صدور بیانیه مبنی بر «در اولویت قرار داشتن گاز ایران در دستورکار دولت پاکستان» بسنده می‌کند.

براساس این گزارش، مراسم امضای برنامه اجرایی مشتر امروز در اسلام‌آباد در حضور «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان و توسط مقام ترکمنستانی و وزیر مشاور امور نفت پاکستان انجام شد.

پاکستان و ترکمنستان تحت برنامه اجرایی مشترک تشکیل یک کمیته هماهنگی را برای تسریع کار احداث طرح تاپی و نظارت بر فعالیت‌های این پروژه در نظر گرفته‌اند.

دولت پاکستان همچنین از ترکمنستان دعوت کرد تا اتصال گاز از مرز چمن (با افغانستان) به بندر گوادر و احداث پایانه‌های LNG در گوادر را بررسی کند که عرضه به اروپا و بازارهای جهانی LNG نیز از این مسیر تسهیل شود.

شهباز شریف در حساب کاربری رسمی خود در توییتر نوشت: امضای برنامه اجرایی مشترک یک گام مهم در مسیر تکمیل طرح گازی تاپی است. نخست وزیر پاکستان مدعی شد که کشورش تکمیل طرح گازی با ترکمنستان را با بالاترین سرعت در اولویت قرار می‌دهد.

وزارت نفت پاکستان نیز امروز اعلام کرد: هدف از پروژه خط لوله گاز تاپی انتقال گاز طبیعی از میدان گازی گالکینیش در ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان است. این خط لوله تا ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال را طی یک دوره ۳۰ ساله انتقال خواهد داد.

منبع تامین این میدان گازی گالکینیش در منطقه شرقی ترکمنستان است، در حالی که خروجی پاکستان با قطر خط لوله ۵۶ اینچ خواهد بود. مسیر پیشنهادی منبع تامین هرات– قندهار– چمن– ژوب– دیره غازی خان–مولتان– فاضیلیکا با طول خط لوله ۱۸۴۹ کیلومتر می باشد.

رسانه‌های پاکستان به عنوان صدای افکار عمومی این کشور همواره ضمن انتقاد از تعلل دولت‌های مختلف اسلام‌آباد در قبال طرح گازی ایران، از این طرح به عنوان کوتاه‌ترین، امن‌ترین، آسان‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دستیابی آن کشور به انرژی گاز نام برده و در موارد متعدد نیز به دولتمردان پاکستان نسبت به احتمال به سر آمدن کاسه صبر ایران و مراجعه آن به مراجع ذیربط بین المللی برای دریافت غرامت سنگین از پاکستان هشدار داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد درباره پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به طرح "آی.پی" گفت که اسلام‌آباد طرح گازی با ایران را بسیار حائز اهمیت می داند و نسبت به آن متعهد است.

وی در واکنش به سفر ماه گذشته وزیر مشاور امور نفت پاکستان به واشنگتن اظهار داشت که طرح گازی آی‌.پی با برخی پیچیدگی‌ها مواجه است و پاکستان با طرف‌های ایرانی و آمریکایی در این خصوص در تماس می‌باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha