رییس جمهور از مجموعه فرهنگی مقبره الشعرای تبریز دیدن کرد

تبریز - ایرنا - رییس جمهور در نخستین روز از دور دوم سفر ۲ روزه خود به آذربایجان شرقی از مجموعه فاخر فرهنگی، تاریخی و ادبی مقبره الشعرا تبریز دیدن کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در این بازدید از نزدیک در جریان ساماندهی این مجموعه و پیشرفت کار و مشکلات قرار گرفت.

رییس جمهور پس از این بازدید با اصحاب فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان شرقی دیدار و نشست دارد.

مجموعه «مقبره الشعرا» تبریز از غنی ترین یادمان های حوزه شعر و ادب کشور است که در سال های نه چندان دور به دلیل ناکافی بودن اعتبارات استانی و نداشتن ردیف بودجه ملی، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کرد که در دور اول سفر استانی خرداد سال گذشته آیت الله رییسی به تبریز رمقی دوباره بر کالبد این مجموعه دمیده شد و بازسازی آن روح تازه ای گرفت.

این مجموعه تاریخی فرهنگی با قدمت کهن که در محله قدیمی «سرخاب» تبریز و در ضلع شرقی خیابان ثقه الاسلام و شمال محله قدیمی «ششگلان» واقع شده است بر اساس منابع تاریخی پیکر حدود ۴۱۰ شاعر و ادیب ایرانی ادوار مختلف تاریخی کشور را در خود جای داده است و از مکان های ارزشمند و مهم گردشگری کهن شهر تبریز به شمار می رود.

به عقیده کارشناسان فرهنگی مقبره الشعرای تبریز همواره مجموعه ای از تاریخ ادبیات منطقه بوده که مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ایران را درنوردیده و جهانی شده است.

مقبره الشعرای تبریز آرامگاه شاعران نامی کشور از جمله شهریار شیرین سخن، خاقانی شروانی، اسدی طوسی و قطران، همام تبریزی، مانی شیرازی و شاپور نیشابوری است که در جوار امامزاده سیدحمزه (ع) در محله قدیمی سرخاب واقع شده و همه ساله در تعطیلات نوروزی و طی سال پذیرای گردشگران فراوان داخلی و خارجی است.

دولت سیزدهم با اراده ای محکم، استوار و تصمیمی انقلابی و مردمی قفل رکود طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز را شکست تا این مکان فرهنگی و ادبی به عنوان نمادی از تاریخ و تمدن ایران زمین و سرزمین آذربایجان قهرمان مامنی برای هنردوستان، شعرا و ادبا و البته گردشگران داخلی و خارجی شود.

در دور اول سفر رییس جمهور به تبریز ۱۲۰ میلیارد تومان برای ساماندهی مقبره الشعرا برای سه سال اختصاص یافت که در سال گذشته برای ساماندهی بخش جنوبی (صفه جنوبی) این مجموعه بی از ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و در حال حاضر ساماندهی صفه شمالی قسمت بیرونی این مجموعه تمام شده و ساماندهی بخش جنوبی آن نیز در حال اجراست.

نمای بیرونی این پروژه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و نمای درونی آن با زیربنای ۶ هزار مترمربع در حال اجرا بوده و نمای بیرونی و سنگ کاری آن در آینده نزدیک به پایان می رسد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان شرقی سفر کرده است .

از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره برداری است.

میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه ها ۶۲ درصد است.

تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص ۱۰۰ و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی ۲ سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha