۹۰۰ روستای گلستان از راه آسفالته برخوردار هستند
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که از این تعداد تاکنون با همکاری دستگاه‌های مرتبط ۹۰۰ روستای از راه مناسب آسفالته برخوردار شدند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم جاویدزاده روز پنجشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات جاده آی‌تمر (گنبدکاووس- کلاله) وظیفه وزارت راه و شهرسازی را ساخت راه‌ برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار دانست و اظهارکرد: ۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد راه آسفالته به طول ۲۴۰ کیلومتر در استان داریم که حداقل ۶۵ کیلومتر آن در حوزه گنبدکاووس است.

وی ادامه داد: «ماسان کوپ» یکی از روستاهای بالای ۵۰ خانوار گنبدکاووس است که مردم آن از راه مناسب برخوردار نیستند و به برکت دولتمردان سال ۱۳۹۰ برای روستای «آی‌تمر» به طول ۱۴.۵ کیلومتر آسفالت سطحی ریخته شد اما با گذشت چندین سال این راه نیاز به روکش مجدد دارد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان افزود: در مراوه‌تپه ۱۴ روستای بالای ۲۰ خانوار به طول ۱۰۰ کیلومتر از راه آسفالته مناسب برخوردار نیستند و اعتبارات مورد نیاز برای ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی از منابع استانی باید تامین شود.

جاویدزاده با قدردانی از همراهی فرمانداران با حوزه راهداری، گفت: عمر بیشتر دستگاه‌ها و امکاناتی که در مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان وجود دارد بالای ۴۰ سال است و شهرستان‌های کلاله، مراوه‌تپه و گنبدکاووس نیاز به دستگاه‌های جایگزین برای نگهداری راه‌ها دارند.

وی اولویت را ایجاد راه مناسب برای تمام مردم استان از جمله عشایر، روستانشینان، دامداران و مرزنشینان دانست و بیان کرد: تلاش داریم تمام راه‌های منتهی به روستاها، مزارع و جایگاه‌های دام و دامداری‌ها از آسفالت مناسب برخوردار شود.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: با توجه به صحبت‌های حاضران در نشست امروز نسبت به تاثیر ساماندهی جاده «آی‌تمر» به طول ۹ کیلومتر که حدود سه کیلومتر آن در کلاله و ۶ کیلومتر در گنبدکاووس واقع است بر کوتاه شدن مسیر روستاهای منطقه، همکاری لازم را در این رابطه خواهیم داشت.

جاویدزاده افزود: به لحاظ اعتباری و امکانات و ماشین‌آلات و با توجه به احساس نیازی که در استان وجود داشته امسال استاندار تفاهم‌نامه‌ای را با قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) منعقد کرد که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم به امضا رسید و در داخل آن ۴۵۰ کیلومتر احداث، بهسازی و روکش آسفالت را گنجاندیم که یکی از آن مسیرها «آی‌تمر» است.

۹۰۰ روستای گلستان از راه آسفالته برخوردار هستند

فرماندار گنبدکاووس هم در این نشست گفت: جاده آی‌تمر واقع در بخش داشلی برون ۹ کیلومتر طول دارد که حدود سه کیلومتر آن در حوزه کلاله و ۶ کیلومتر هم در حوزه این شهرستان واقع است که در صورت زیرسازی و آسفالت مسیر، فاصله روستاهای شهرستان‌های منطقه کاهش می‌یابد.

مهدی دهرویه مناسب‌سازی راه‌های روستایی را از اولویت‌های دولت برشمرد و افزود: با توجه به همراهی سپاه برای روکش آسفالت راه‌های دسترسی روستایی از جمله «آی‌تمر»، از حوزه راهداری درخواست داریم اقدامات مطالعاتی برای برآورد هزینه اجرای این پروژه انجام دهند.

فرماندار کلاله هم جاده «آی تمر» را اتصال‌دهنده راه‌های روستایی سه شهرستان کلاله، مراوه‌تپه و گنبدکاووس دانست و گفت: اجرای این پروژه باعث کم شدن فاصله راه‌های روستایی این منطقه به لحاظ کیلومتری خواهد شد.

فرهاد شیبک، ایجاد جاده جایگزین برای استفاده در مواقع بحران، مطرح شدن به عنوان جاده پدافندی، کوتاه شدن مسیر اتصال منطقه گردشگری خالدنبی به آرامگاه مختومقلی فراغی را از جمله مزایای ساماندهی این مسیر اعلام و بیان کرد: به طور قطع ایجاد این جاده نقش مهمی در رونق گردشگری منطقه و تسهیل در تردد کشاورزان و عشایر و حمل محصولات کشاورزی و دامی دارد.

وی ادامه داد: نقشه‌برداری اولیه، کاهش شیب مسیرهای سربالایی، تعریض و اصلاح مسیر، زیرسازی و شن ریزی و اجرای بیس و آسفالت از جمله اقدام اساسی برای اجرای این پروژه است که قرارگاه سازندگی سپاه قول تامین قیر رایگان آن را داده است و بقیه مراحل آن را هم می‌توان با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها به سرانجام رساند.

مجتبی ثنایی مسوول بسیج سازندگی سپاه گنبدکاووس هم گفت: سال گذشته اسامی هشت جاده بین روستایی شهرستان را برای استان ارسال کردیم که جاده «آی‌تمر» خارج از سهمیه به این لیست اضافه شد.

شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت در مجموع ۳۳.۳ کیلومتر راه اصلی، ۲۳۶.۱ کیلومتر راه فرعی و ۵۷۵.۲ کیلومتر راه روستایی ثبت شده و شناسنامه دار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha