۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85133857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعریض جاده روستاهای کهمان سلسله، جلوه ای بارز از مشارکت مردمی

خرم آباد - ایرنا - تعریض جاده بین روستاهای منطقه نمونه گردشگری کهمان شهرستان سلسله که با همت اهالی رخ داد جلوه ای بارز از مشارکت مردمی و الگویی کامل برای تحقق همکاری ها بین شهروندان و مسوولان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهرستان سلسله با آب و هوایی مطبوع و خنک در شمال لرستان و بخشی از دامنه‌های گرین واقع شده و به دلیل خاک حاصلخیز، بارش های مناسب و برخورداری از طبیعت چهارفصل، دارای طبیعتی دلفریب است که در ایام مختلف سال، گردشگران بسیاری را از سراسر استان و حتی کشور به خود جذب می کند.

منطقه نمونه گردشگری کهمان را می توان نگین سبز سلسله نامید زیرا چشمه‌های پرجوش و خروش و درختان گردوی چند صدساله، زیبایی خاص و بی نظیری را به این منطقه بخشیده‌اند .

برخورداری از طبیعتی بکر، یخچال‌های دائمی، غارهای متعدد و ارتفاعات جذاب و دیدنی، داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی سایه سار درختان پهناور گردوی این منطقه روح هر انسانی را به ویژه در فصول گردشگری اسیر خود می‌کند.

سرچشمه ابتدایی رودخانه کهمان، چشمه تخت شاه و چشمه‌های اطراف آن است که پس از جاری شدن در درون دره کهمان، آب چشمه سراب خاصان و دیگر چشمه‌ها به آن پیوسته و رودخانه کهمان را تشکیل می‌دهد .

باغات میوه به ویژه گردو و جالیزهای خیار این منطقه روح هر انسانی را جلا می دهد و طبیعت بکر و بسیار زیبا و چشمه سارهای فراوان و پر آب در کنار مردمی مهمان نواز و مهربان با گویش زیبای لکی بر جاذبه این منطقه افزوده است.

پوشش گیاهی منطقه کهمان در جوار سراب و رودخانه این منطقه و زمین های اطراف آن سراسر پوشیده از درختان کهن سال بلوط، انجیر، گردو، گلابی کوهی، زالزالک، چنار، زبان گنجشک، صنوبر و سپیدار، بید، سیب، آلوی کوهی و گون و درختچه‌های کوهستانی می باشد و ماهیتی متفاوت و کم نظیر به طبیعت دلفریب این منطقه بخشیده است همچنین رودخانه آن زیستگاه ماهی قزل آلای رنگین کمان است و در کنار سراب معروف آن درختان کهنسال گردو و بید رشد کرده و سایه ساری بهشت گونه را برای گردشگران به وجود آورده‌اند.

تعریض جاده روستاهای کهمان سلسله، جلوه ای بارز از مشارکت مردمی

منطقه نمونه گردشگری کهمان از ۲ روستای کهمان بالا و کهمان پایین تشکیل شده و جلوه های بی نظیر گردشگری آن باعث شد تا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ۳۷۵۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد.

این منطقه به دلیل طبیعت بی نظیر و باشکوه خود در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است و در روزهای تعطیل ترافیک خودروها در جاده های روستایی منتهی به سراب دلکش منطقه به اوج خود می رسد.

یکی از مشکلاتی که گردشگران و حتی خود اهالی در روزهای تعطیل با آن مواجه می شدند ترافیک بالای خودروها به علت باریک بودن جاده بین این ۲ روستا بود.

حجم بالای ترافیک منطقه باعث می شد گردشگران و اهالی، ساعت ها برای عبور و مرور خودروها معطل بمانند و این مشکل وقتی به اوج خود می رسید که مراسم عزا یا عروسی نیز در یکی از این روستاها برگزار بود.

همین مشکلات باعث شد تا مسوولان به فکر چاره ای اساسی برای رفع این مشکل بیفتند تا جایی که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان در جلساتی مستمر با حضور مردم و مسوولان شهرستان و گفت و گوی مستقیم و رو در رو با اهالی این منطقه تصمیم به حل ریشه ای این مشکل گرفت.

تعریض جاده روستاهای کهمان سلسله، جلوه ای بارز از مشارکت مردمی

پادرمیانی و وساطت دادستان به همراه امام جمعه و فرماندار، بخشدار مرکزی و سایر مسوولان دخیل در این امر باعث شد تا اهالی این منطقه جلوه ای بارز از مشارکت مردمی در پیشرفت امور را به نمایش بگذارند و این بار بدون نیاز به اعتبارات دولتی و تنها با احساس مسوولیت مردم، تعریض جاده ارتباطی میان ۲ روستا در کمترین زمان ممکن رقم خورده و به ثمر بنشیند.

اراضی کشاورزی حاصلخیز منطقه کهمان از گرانترین اراضی کشاورزی شهرستان سلسله و لرستان محسوب محسوب می شوند اما اهالی برای توسعه صنعت گردشگری، رفاه حال گردشگران و ساکنان ۲ روستا تصمیم بر واگذاری بخشی از این زمین های ارزشمند واقع در حریم جاده گرفتند و در اقدامی جهادی حدود ۷۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی مرغوب خود را برای توسعه و تعریض جاده ۵۰۰ متری بین ۲ روستا واگذار کردند.

مشارکت اهالی کهمان به همینجا ختم نشد و از آنجا که باید بخشی از دیوار حایل بین مجتمع شیلات آبزی اکسیر کوثر و جاده برای امر تعریض تخریب می شد، اهالی تصمیم گرفتند با جمع آوری مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان همیاری و بدون استفاده از امکانات دولتی، دیوار این مجتمع آبزی پروری را با بکارگیری نیروهای مردمی روستا مجددا بازسازی نمایند تا نشان دهند در هرجایی که مردم پای کار آمده اند شاهد بهترین و مطلوب ترین نتایج بوده ایم.

تعریض جاده ارتباطی ۲ روستای کهمان، گامی موثر در راستای مردمی سازی امور

بخشدار مرکزی سلسله در این رابطه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: انجام عملیات تعریض جاده ارتباطی ۲ روستای کهمان، گامی در راستای مردمی سازی امور برای پیشرفت و توسعه منطقه گردشگری کهمان و تسهیل تردد گردشگران و اهالی ۲ روستا است.

مجتبی نظرپور افزود: این اقدام یک تقسیم کار مناسب در راستای تحقق گفتمان دولت یعنی مردمی سازی امور است که با همکاری و محوریت دادستان شهرستان به عنوان نماینده دستگاه قضایی و فرماندار به سرانجام رسید.

تعریض جاده روستاهای کهمان سلسله، جلوه ای بارز از مشارکت مردمی

وی با اشاره به مشارکت مثال زدنی اهالی کهمان در تحقق این امر، افزود: مسوولان شهرستان ضمن رفع مشکلات حقوقی و جانبی اجرای این طرح با برگزاری جلسات متعدد، حضور روسای دستگاه های اجرایی مرتبط و نمایندگان اهالی ۲ روستا زمینه مشارکت مستقیم مردم جهت اجرای این پروژه را فراهم آوردند.

نظرپور تصریح کرد: اهالی ۲ روستا نیز در پاسخ به تلاش های مسوولان و با محوریت دادستان به عنوان نماینده دستگاه قضایی، مشارکت بی نظیر خود را به نمایش گذاشتند.

️وی عنوان کرد: این طرح الگویی مناسب برای اجرای طرح ها و پروژه های مشابه در سطح شهرستان است و چنانچه مردم در اجرای پروژه های مختلف سهیم باشند ضمن تضمین اجرای با کیفیت این طرح ها از نظر مالی نیز شاهد استفاده بهینه از منابع اعتباری تخصص یافته، خواهیم بود.

بخشدار مرکزی سلسله همچنین از همراهی و تعامل خوب مردم و مسوولان شهرستان در تحقق این اقدام مهم قدردانی کرد.

اعتماد به مردم رمز موفقیت در کارها است

فرماندار سلسله نیز در این باره اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است در هر کاری که به مردم اعتماد شده است شاهد نتایج مطلوب تری بوده ایم.

میلاد شرفی با بیان اینکه بدون مشارکت مردم انجام هیچ کاری ممکن نیست افزود: باید برای پیشرفت و تسریع در امور به مردم اعتماد کنیم تا شاهد نتایج بهتر و مستمر در کارها باشیم.

وی با اشاره به تعریض جاده بین ۲ روستای کهمان، عنوان کرد: عرض کم این جاده باعث ایجاد مشکلات ترافیکی بسیاری برای خود اهالی و گردشگران شده بود و با توجه به اینکه زمین های کشاورزی حاشیه این جاده نیز بسیار مرغوب بوده و از ارزش مالی بسیار بالایی برخوردار بودند تعریض این جاده به امری غیرممکن تبدیل شده بود.

شرفی با قدردانی از زحمات دادستان شهرستان برای مشورت و همفکری با اهالی به منظور رفع این مشکل، ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و حضور مسوولان در میان مردم، آنها قانع شدند تا بخشی از زمین های کشاورزی خود و پرداخت همیاری، این مشکل را برای همیشه به صورت ریشه ای رفع کنند.

فرماندار سلسله بیان کرد: کاری که مردم کهمان انجام دادند می تواند الگویی بی نظیر برای سایر مردم جهت مشارکت در انجام امور باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha