جوانان با شناخت میراث زنده بشری از خطر بی‌هویتی در امان می‌شوند

تهران- ایرنا- رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران گفت: رویکرد ما به میراث فرهنگی نباید فقط بنا، ساختمان و دستاوردهای مادیِ تمدن و زندگی بشر باشد. جوانان ما باید میراث زنده بشری را بشناسند تا از خطر بی‌هویتی در امان بمانند.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی معاونت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حجت‌الله ایوبی درباره اهمیت برگزاری دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران، گفت: این رویداد از این جهت مهم است که نگاه و رویکرد ما به میراث فرهنگی فقط بنا، ساختمان و دستاوردهای مادیِ تمدن و زندگی بشر نیست. حفظ، نگهداری و رسیدگی به بناها هم بسیار حائز اهمیت بوده و اهمیت خودش را دارد. طبیعتا میراث فرهنگی هم این وظیفه را انجام می‌دهد.

رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران اضافه کرد: شاید تصور اولیه مردم از میراث فرهنگی فقط رسیدگی به بناهای مادی تاریخی و ثبت شده و حفظ محصول مادی تمدن بشری باشد. اینکه وزارت میراث فرهنگی، بسیار هوشمندانه و درست افکار عمومی را به این نکته توجه می‌دهد که میراث معنوی و میراث نمادین فرهنگی و علمی یک جامعه که محصول یک تمدن تاریخی و یک فرهنگ است؛ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و باید آنها را دید، شناخت، معرفی کرد و به آنها افتخار کرد، یک رویکرد خوب، درست و قابل قبول است.

دبیرکل پیشین کمیسیون ملی یونسکو-ایران یادآور شد: هر جا مسئولیت داشتم در حد توان اندک خود این مسئولیت را انجام داده‌ام. یونسکو هم یک فصلی را به‌عنوان «میراث زنده بشری» دارد که شخصیت‌های برجسته را به تعبیری ثبت می‌کند.

وی درباره راهکارهای پربارتر شدن دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران گفت: وقتی اجماع ذهنی و فکری در بین مدیران ارشد کشور اتفاق افتد که بچه‌های ما اگر بخواند بنای تاریخی را حفظ کنند و میراث معنوی را پاس بدارند، باید میراث زنده را بشناسند و نیاز داریم که به آنها آدرس و نشانی بدهیم، قطعا اقدامات مناسبی شکل خواهد گرفت.

ایوبی افزود: اساتیدی که از آنها تجلیل خواهند شد، هیچ کدام انتظار ندارند و شاید علاقه‌ای هم به تجلیل نداشته باشند. تجلیل از آنها در حقیقت خواست ماست و باید خواست مدیران کشور باشد. همه کسانی که دغدغه گرفتار بی‌هویتی شدن نسل جوان و نوجوان را دارند، باید در این وانفسای بی‌هویتی جهانی، آدرس‌ها و نشانی درست به این نسل بدهند و این افراد را برجسته کنند.

ایوبی درباره شاخص‌های معرفی مفاخر بیان کرد: در این نکوداشت نباید نگاه دولتی و سیاسی حاکم باشد و افرادی که واقعا برای میراث فرهنگی ایران تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند؛ از هر دسته، جناح، فکر و اندیشه معرفی شوند. بنابراین مراسم باید طوری برگزار شود که خود مردم، علاقه‌مندان به مسایل فرهنگی و اهالی فرهنگ و میراث فرهنگی که خانواده بزرگی هستند، صاحب این مجلس باشند.

به گزارش ایرنا،‌ ۲۵ خرداد با هدف تکریم و تجلیل از سرآمدان و پیشکسوتان میراث فرهنگی کشور و قدردانی از خدمات علمی و پژوهشی آنان، ١٢ تن از مشاهیر و مفاخر در دومین دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی کشور با حضور سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی و تجلیل می‌شوند.

تیرماه سال ١۴٠١ اولین دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی کشور برگزار شد و از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل به عمل آمد.
محمدرضا اولیا، عبدالله جبل‌ عاملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی ۱۲ پیشکسوتی بودند که در نخستین دوره این آیبن مورد تجلیل قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha